Allmänt
Vid ett sammanträde i mars
1960 med deltagare från Radarbyrån, Flygstaben, Underhållsavdelningen
och Inköpsavdelningen redogjordes för de landningsradarstationer som
offererats och för för- och nackdelar ur teknisk och operativ synvinkel.
I oktober 1960 hade man
bestämt sig och fyra stationer typ AN/TPN-12 beställdes från LFE i USA
med leverans våren 1961. Beställningen utökades sedermera att omfatta
fem stationer som fick den svenska beteckningen PN-67/T.
Efter utprovning
beställdes 1962 ytterligare 13 stationer, då modifierade enligt förslag
från Sverige.
Kort beskrivning
PN-67 var uppbyggd av i
huvudsak två enheter, fältenhet och indikator.
Fältenheten
omfattade vridbord, antenner och en sändtagare och var avsedd att
placeras på flygfältet i nära anslutning till landningsbanorna.
Indikatorn
var placerad i flygledartorn eller motsvarande och sammankopplad med
fältenheten via en max 3 km lång fjärrkabel. Bärings- och höjdantenn var
monterade på vridbordets vridbara överdel. Hela vridbordet bars upp av
tre justerbara stödben och sändtagaren var bygelupphängd under
vridbordet.
Av praktiska skäl
flyttades sändtagaren in i en hydda i anslutning till vridbordet.
Stationen arbetade dels
som rundspanande övervakningsradar (ASR-funktion) och dels som
sektorsökande precisionsradar (PAR-funktion) för ledning av flygplan
under inflygning.
I ASR-funktion
erhålls PPI-presentation där bäringsantennen roterade med 15 v/min.
Piloten dirigerades in på en grundlinje via radiokommunikation och vid
ca 20 km avstånd kopplades PAR-funktionen in varvid antennerna påbörjade
en växelvis sektorsökning.
Bäringsantennen avsökte en
sektor på
±15°
relativt
grundlinjen och höjdantennen höjdsektorn -1°
till +7°.
I PAR-funktionen
presenterades höjd- och bäringsbild en gång per sekund på ett dubbelt
B-skop med elektroniskt inlagda
avståndsmärken, glidbana och grundlinje.
Från att ha varit en
elektronrörsbestyckad radarstation med hög underhållskostnad och akut
reservdelsbrist modifierades i slutet på 80-talet samtliga 67:or med
modern elektronik och är fortfarande i drift med beteckningen PN-671/T.
Tekniska data
-
Frekvensband X-band (3 cm)
-
Magnetron SFD 304
-
Pulseffekt 250 kW
-
Pulsfrekvens (PRF) 1500 Hz
-
Pulslängd 0,55
μs
-
Brusfaktor <10 dB
Sammanställt av Kalle Gardh AEF
Senast uppdaterad 2008-02-04.
En utförligare artikel om
PN-67 har skrivits av Roland Ohlsson för Försvarets Historiska Telesamlingar (FHT). Artikeln finns för läsning här i PDF-format. |