Radiostation RK 01
Radiostation Fmr 5, som
köpts in som surplus från USA direkt efter kriget hade blivit en succé
för det svenska flygvapnet. Flygflottiljerna hade byggts ut, Stril 50
skulle börja att byggas ut, behov av nya flygbaser fanns och man förstod
att Fmr 5 skulle komma att behöva kompletteras/ersättas.
Störhotet var en mycket
allvarlig risk för Fmr 5 som enbart hade 5 W uteffekt. Allt detta
innebar att ny radio på VHF bandet behövdes.
Standard Radio Fabrik
(senare SRT) hade i slutet av 40-talet tagit fram ett koncept för en ny
radio för civil flygtrafikledning på VHF bandet med en sändare som
lämnade en uteffekt av 50W. Tillsammans med ett effektsteg på 350 W var
denna station en lösning på radiobehovet.
Den 27/1 1950 beställdes
250 radiokanaler från SRF.
I beskrivningen från 1952
står följande.
”Markradiostation RK
01 är en komplett mångkanals radioutrustning för telefoni (A3) och
telegrafi (A2) på fasta frekvenser inom området 100-156 Mp/s. Den är
speciellt utvecklad för flygplatser. Stationen är avsedd för samtidig
trafik på flera kanaler. Sändar- och mottagarutrustningarna skola därför
placeras på skilda platser, så att inbördes störningar mellan kanalerna
undvikas. Manöversystemet medger manövrering av sändare- och mottagare
på upp till 10 km avstånd från dessa”.
Radiostation RK 01 var en
enkanals kristallbestyckad amplitudmodulerad radiostation med separata
mottagare och sändare som kunde anslutas till Effektsteg 201 och då
lämna en uteffekt av 350 W. I stativen kunde upp till 8 kanaler
installeras och parallellt betjänas från operatörsplatsen.
Radiostationen fanns vid
flottiljer, i de mobila enheterna Tmr VIII och IX, KPL bussarna, RK-01
C/R, PJ-21 samt PS-08, PS-16, PS-65, RGC och Lfc. De sista
radiostationerna togs ur operativ drift under mitten av 70-talet.
Den operativa tiden blev
lång och den fyllde väl den funktion som den anskaffats för.
|