
Radiostation Ra-530

Manöverlåda TLF/K och Apparatlåda TLF/K

Manöverlådan förankrad på den främre stolen
|
Allmänt
Radiostation Ra-530 var radioutrustningen som ingick i TLF/K som var
förkortningen på ”Trafik Ledare Fält Kortbana”. Den innehöll två
radiostationer varav en var på VHF-bandet 118-136,975 MHz
amplitudmodulerad (AM) för talsamband med flygplan. Den andra var på
frekvensområdet 150 MHz och var frekvensmodulerad för talsamband med
enheter på marken.
Bas-90
Under andra halvan av 80-talet började projekteringen av Bas-90.
Sårbarheten för Bas-60 ansågs vara stor och flygplanen behövde spridas
på större ytor.
Bas-90 projekterades med en huvudbana (H-bana) och upp till tre
kortbanor för start och landning (B-, C- och D-bana ).
Jaktflygplanen, som stod startklara vid Framom, fick från Lfc startorder
över Tfn-46 systemet och Attackflygplanen, som fanns vid Bakom, fick
direktiv om beväpning och mål på tråd från Eskader.
Trafikledarna satt i KC-bunkern och hade medhörning på startorder och
attackförbindelser. De hade en ”förlängd arm” vid huvudbanan, i form av
en TLF-kärra från BAS-60 systemet, som hade uppsikt på banan och kunde
meddela TL om hinder fanns.
Nu fanns ytterligare tre banor i form av kortbanorna. Att skaffa
ytterligare tre TLF-kärror till varje Bas-90 var både dyrt och
opraktiskt. Avsikten var att enbart använda en kortbana i taget. För TLF/K
funktionen användes en personbil av typ herrgårdsvagn där utrustningen
placerades fastspänd på den högra främre stolen.
Ra-530
Radiostation RA-530 var en utrustning som användes för talsamband mellan
TLF/K och flygplan med Sändtagare 705 och med enheter på flygbasen med
Sändtagare RA 538.
Manöverenhet 530 innehöll logik och LF-funktioner för manövrering och
betjäning av de två radiostationerna. Den var uppbyggd i enlighet med
Manöversystem MARA i KC och TWR samt Radiomanöverenhet RAME i TLF. Detta
medgav att Sändtagare 705 kunde betjänas av fjärransluten operatör i KC,
TLF eller TWR samt att operatören kunde fjärrbetjäna radio i KC, TLF och
TWR.
Med den till manöverenheten anslutna talutrustningen betjänades
telefonsambandet som valdes på manöverlådans telefonpanelen.
Telefonutrustningen var installerad i Apparatlådan.
FFV Telub AB:s roll
Under framtagningen av TLF/K utrustningen var FFV Telub AB mycket
aktiva. På radiosidan specificerades utrustningarna och vi deltog vid
upphandling och leverans.
Installationssidan tog fram Manöver- och Apparatlådorna samt svarade för
fordonsanpassningen.
I samband med att antalet Bas-90 baser skars ned kraftig hamnade mycket
av utrustningarna i förråd och förblev oanvända tills att de kasserades.
Tekniska
data
Sändtagare
RA-705 |
Allmänt |
|
Frekvensområde |
118-136,975 MHz |
Kanalseparation |
25 kHz |
Vågtyp |
AM (AM telefoni) |
Mottagaren |
|
Känslighet |
≥ 10 dB (S+N)/N vid 3µV, 1000 |
Sändaren |
|
Uteffekt |
> 5W |
Modulationsgrad |
80 % |
Sändtagare Ra-538 |
|
Allmänt |
|
Frekvensområde |
150 MHz bandet, 36 kanaler |
Kanalseparation |
25 kHz |
Vågtyp |
FM (FM telefoni) |
Mottagaren |
|
Känslighet |
≤ 0,7 µV för 12 dB SINAD |
SINAD |
≥ 20 dB mellan 100 µV – 500 mV, |
Sändaren |
|
Uteffekt |
> 10W |
Modulationskänslighet |
1,7 mV ± 3,5 kHz dev. |
För mer information se FHT dokument:
Skrivet av: Arne Larsson
Senast uppdaterad: 2013-03-27 |