Anledningen till att
styrdatasystemet anskaffades var som tidigare framgått den nya hotbilden med högtgående
och snabbare fientliga bombplan som ställde krav på ett effektivt
ledningssystem. Styrdatasystemets uppbyggnad med digital information direkt
från stridsledningscentral till flygplanet var en revolutionerande
förbättring för ledningssystemet.
Tekniskt kännetecknas
styrdatasystemet, utöver dess digitala funktion, av stor störsäkerhet och av
människa - maskin interface i flygplanet som medgav presentation och lagring
av information på flygplanets indikatorer. Ledning med tal från
ledningscentral till flygplan bibehölls som ett komplement till
styrdatafunktionen.
Störsäkerheten var ett av de grundläggande kraven på
styrradion. Många trodde att datakommunikation i sig skulle vara mer
störsäker än tal. Så är dock inte fallet utan en enkel datasignalering är
störkänsligare än tal. Vid ett signalbrusförhållande = 1 är felhalten
ungefär 50 % och totalt oläsligt för data. Tal vid samma
signalbrusförhållande kan läsas av en van signalist utan större svårighet om
talet är ”standardiserat” genom att ett begränsat antal meddelanden används.
Att styrdatasystemets datasändning var överlägset tal vid kommunikation för
stridsledning berodde på följande åtgärder/förhållanden:
·
Meddelandena uppdaterades och upprepades
kontinuerligt.
·
Genom sammanlagring sändes meddelandena för ledda
flygplan över flera sändare samtidigt på olika frekvenser.
·
I flygplanet valdes automatiskt den först godkända
radiokanalen.
·
Styrorder och information presenterades för piloten
på instrument och kvarstod tills nästa uppdatering kom. Detta medförde att
piloten kunde läsa av en order flera gånger och behövde inte memorera
innehållet.
Den första installationen av
styrdata gjordes vid PS-08 OP‑rum utanför Norrköping. Som
radioutrustning användes först de vid anläggningen lokalt installerade Fmr-7-
stationerna och därefter de fjärrplacerade större och kraftfullare Fmr-10
radiosändarna. De första flygplanen som utrustades för mottagning av styrdata
var flygplan 35B Draken.
|