
Upprättad pejlstation. |
Tmrp II (Tmrp 2) var en
transportabel markradiopejlstation främst avsett som komplement till
den transportabla radiostationen typ VIII (Tmr VIII, Tmr 8).
Undantagsvis kunde den transporteras separat på lastbil. Utrustningen
infördes under 1940-talets första del.
Stationen bestod av:
-
Mottagare, en s.k.
superhetrodyn med A-1 oscillator och anordning för mottagning av
sändningstyperna A-1 (omodulerad telegrafi), A-2 (modulerad
telegrafi) och A-3 (telefoni), samt för pejlfunktionen möjlighet
till mini-skärpning och sidobestämning.
-
Antennanläggning
bestående av, dels två mot varandra i rät vinkel ställda ramar,
monterade på en pejlskala, dels en vertikalantenn med jordbalansnät.
-
Ackumulatorbatteri.
-
Anodspänningsaggregat
(omformare).
-
Pejlkompass med
stativ.
-
Tält med kamin.
-
Verktygssats.
-
Fältstol.
Mottagarens frekvensomfång
låg mellan 250 – 4 000 kHz uppdelade på fyra områden.
Ramantennen bestod av fyra
kopparrör, en meter långa och förbundna med leder så att de gick att
fälla ihop. Ramerna stagas sinsemellan av fyra impregnerade hamplinor.
Uppställningsplatsen
skulle vara jämn och ligga på minst c:a 200 meter från höjder och
skogsbryn. Berggrund skulle undvikas. Platsen skulle väljas med hänsyn
till att stationen skulle kunna användas för pejling av flygplan för
ZZ-landning (landning på grundlinjen) eller, om detta inte var möjligt
eller inte avsågs, så att den skulle vara nära förbandets
signalcentral.
Vikter:
I början av 1950-talet
hade FV infört UK-radio i de flesta flyg-planen varför Tmrp II i Tmr
VIII inte behövdes längre. Av den anledningen utgick Tmrp II helt ur FV
Källa:
Provisorisk
beskrivning över Transportabel mark-radiopejlstation Tmrp II.
Sammanställt av K-G
Andersson.
|