Allmänt
Grovfelsökaren var en provningsenhet med vars hjälp man kunde bestämma i
vilket utrymme i flygplanet ett eventuellt radarfel förelåg. Dessutom
erhölls informationer om vissa fel i de apparater som samarbetade med
radarn. Enheten angav med sina indikeringar i vilken eller vilka enheter
felet förelåg och vilken signal som var felaktig. Man kunde ansluta 52
olika signaler för automatisk eller manuell provning med användning av
dess stegväljare. Vid provning av radarn anslöts endast 30 – 32
signaler. Alla signaler som inkopplades av stegväljaren kunde mätas även
med yttre instrument. Dessutom kunde ytterligare 9 signaler mätas med
yttre instrument.
Konstruktion
Enhetens dimensioner var så vald att de överensstämde med SEN –
rekommendationer för paneler och apparatstommar i 19”-serien.
På frontpanelen var manöver- och indikeringsorgan, kontaktdon för yttre
instrument samt säkringar placerade.
Apparatstommen hade komponenter placerade på både över- och undersida. I
ena hörnet fanns stegväljaren med drivanordning monterad i en dammtät
kåpa.
Grovfelsökaren anslöts till Servicebilen över ett 32-poligt stifttag som
i sin tur var ansluten till bilens kabling.
På enhetens front fanns indikeringslampor för sifferinformation och
lampor för felindikering i speciell enhet i de testade systemen samt ett
antal strömställare för inkoppling av olika funktioner.
Verkningssätt
I princip var felsökaren en enhet som visade om en signals amplitud höll
sig inom toleransgränserna eller ej.
Vid prov av signalerna 1-34 kunde två förfaringssätt väljas –
manuellt eller automatiskt.
Vid automatiskt val på knappen AUT / MAN och start med knappen TEST
kopplades signalerna in i tur och ordning av den multivibratorstyrda
stegväljaren. Felaktig signal stoppade multivibratorn och därmed
stegväljaren och tände dels de båda siffersignallampor vilka informerade
om vilket steg som felet förelåg i samt en fast lampa som indikerade
vilket enhet som var berörd. Vid studie i en tabell kunde
stegindikeringen informera om en av två felaktiga underenheter. Fortsatt
automatisk provning kunde fortsätta med ny tryckning på TEST.
Vid manuellt val med AUT / MAN stegades testlägena in ett i taget med
knappen TEST varefter feluthopp indikerades som vid fel vid automatiskt
val.
Signalerna leddes i en kabel från sevicebilen till och från flygplanet i
en kabel i flygplanets ryggås. I en anpassnings- och jämförarenhet i
grovfelsökaren kontrollerades signalerna från flygplanets system med
riktvärden i felsökaren vilken gav signal om test i nästa steg om fel ej
förelåg. Vid fel utom tolerans gav den feluthopp enligt ovan.
Tekniska Data
-
Två indikatorenheter för sifferindikering.
-
Tio dubbla signallampor för enhetsindikering.
-
En dubbel signallampa för termobrytare i radarn.
-
En dubbel signallampa för spänningsindikering i radarn.
-
Sju dubbla signallampor för tryckomkopplares lägen i radarn.
-
Mäthastighet i automatisk läge 20 – 30 mätningar / minut.
Skrivet av Göran
Hawée. Senast uppdaterad 2019-12-05 |