Utdrag ur artikeln "Lennart Thornström minns". Hela artikeln.Elektroniksystemen kommer
Servicebilarna ett måste
Modellbussar öppnar vägen
Underhållsavdelningen upplevde jag som mera svårflirtad. Den envisades
med att det skulle räcka med en VW-buss. Jag minns att någon tipsade mig
om att chefen för Underhållsavdelningen, flygdirektören Bjarnholt, var
mycket intresserad av modellflygplan och modelljärnvägar. Detta födde en
idé hos mig, jag lånade en flygplansmodell av Försökscentralen (FC) i
Linköping och bad brandförmannen på CVA (han var modellbyggare på
fritiden) att tillverka en VW-buss och en Mercedesbuss i samma skala som
flygplanet. När det var klart avtalade jag ett möte med Bjarnholt för
att diskutera bussfrågan. Några knepiga konstruktionsproblemJag har här inte för avsikt att berätta om alla besvärligheter som naturligtvis dyker upp i ett så omfattade konstruktionsarbete. Dock bör kanske vissa detaljer omnämnas för att ge förståelse för omfattningen. De, tidigare omtalade, centrala testuttagen i flygplanet var placerade på flygplanets ryggås, d v s cirka 3 till 4 meter över marknivån, och bestod av två stycken 200-poliga hon- eller hylskontakter. Detta betydde att testbussen skulle förses med motsvarande han- eller stiftkontakter tillsammans med var sin 200-trådig kabel. Problemen var sålunda: hur skulle man orka att snabbt få upp anslutningsdonen med tillhörande kablar?
Lösningen blev en hävarm på busstaket för att klara av att lyfta upp kontakterna på plats. Turligt nog hade den s k rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen startat och vi hittade en kontakt som var avsedd att användas i samband med raketstarter och som i stort uppfyllde våra önskemål. Efter en del smärre modifieringar passade den perfekt. Den både skyddade stiften i fritt läge och var försedd med en hävarm, som gjorde att man med lätthet pressade in de 200 stiften. Dessutom var den försedd med en utlösningsanordning så att man med ett enkelt handgrepp kunde lossa kontakterna från varandra. Testutrustningarna inne i bussen placerades i 19-tumsrackar så att operatören enkelt nådde samtliga instrument. Bussen skulle kunna transporteras med HerculesUtöver de rent tekniska kraven ställdes en rad praktiska hanteringskrav. Bussen skulle till exempel kunna transporteras i transportflygplanet Hercules. Det innebar bl.a. att takhöjden inte blev vad den borde vara sett ur komfortsynpunkt. Ett annat krav var att samma testbuss skulle kunna användas till flygplanversionerna 35 B, D och F. Vissa instrument måste dock bytas ut i 19-tumsstativen. Dragning för general Greger Falk
En sak var att CVA fått uppdraget att utveckla testbussarna. En annan
var seriebeställningen och då tänker jag i första hand på när det blev
aktuellt med 35 F. Jag kommer ihåg att dåvarande planeringschefen på
CVA, Erik Larsson, populärt kallad "Svarta Lasse", och jag blev
uppkallade till Stockholm för att tillsammans med chefen för
underhållsavdelningen, Per Jurander och en av hans medarbetare Erik
Wintheden dra hela testbilsmålet för chefen för Flygförvaltningen
generalen Greger Falk och flygöverdirektören Westergård.
Greger Falk: ”Det där gjorde ni förbannat bra pojkar”
Hur som helst: Vi blev hårt ansatta mest för en misstanke att bussarna
måste genomgå omfattande modifieringar för att kunna anpassas till
flygplan 35 F och att de framlagda kalkylerna därmed inte skulle hålla.
|