Utdrag ur artikeln "Lennart Thornström minns". Hela artikeln.Utvärderingen av testarnaNu åter till utvärderingen av testarna. För att kunna genomföra de erforderliga proven och skaffa de nödvändiga erfarenheterna fordrades både personal och ändamålsenliga lokaler. Inom dessa områden hade CVA uppenbara svårigheter speciellt när det gällde lokalfrågan för personalen. Vi hade visserligen flyttat från den s k Radarbaracken men vi var utspridda på flera ställen inom CVA:s område. Själva utprovningsplatsen var i Fälthangaren eller som den officiellt hette "Byggnad 198". Ett par medarbetare satt i två sammanbyggda manskapsvagnar utanför Fälthangaren (cirka 300 m från den byggnad jag satt i). Andra medarbetare satt i den s k RU-baracken (cirka hundra meter från mig, men i den andra riktningen i förhållande till Fälthangaren). Att under sådana förhållanden vara effektiva var inte det lättaste. Det lutade åt datoriserade autotestare
Det tog emellertid inte alltför lång tid förrän vi var tämligen
övertygade om att den framtida satsningen skulle ske på det datoriserade
området då det gällde autotest. Elliots personal, som ofta kom på besök,
hade antagligen på känn att den sekventiella testarens tid var förbi och
försökte med allehanda knep förbättra dess anseende. Ett roligt exempel
var när vi frågade efter hur man skulle kunna använda testaren för att
underlätta instruktionerna till operatören i samband med
fellokalisering. ÖB och många andra fina gäster följer verksamhetenUnder hela utprovningstiden var fälthangaren ett populärt besöksställe för behöriga gäster. Området var givetvis sekretessbelagt men beslutsfattarna i Stockholm som skulle fatta de avgörande besluten för flygplan 37 underhållssystem kom för att, i ett tidigt skede, orientera sig om läget. Vi hade under denna tid besök av överbefälhavaren, chefen för Flygvapnet, chefen för Flygförvaltningen, flygöverdirektören, chefen för Underhållsavdelningen mm. En hel del lustiga händelser inträffade givetvis under dessa demonstrationer. ”Kan inte du, Folke, gå fram och trycka”
Ett exempel, som kan nämnas, var när flygöverdirektören Westergård
frågade vad en sån där apparat kunde kosta. Jag bad honom gå fram till
testaren och trycka på ett par knappar för att se om testaren själv
kunde tala om det. Nej, det ville han inte. Jag försökte övertala honom
men det hjälpte inte. 1965: Beslut fattas om autotest av fpl 37 på A-nivåUtan att gå in på alla detaljer runt beslutet enades man 1965 om att autotest skulle användas för kontroll av flygplan 37 i första hand på den s k A-nivån d v s testaren måste vara mobil och direkt anslutningsbar till flygplanet.
|