Utdrag ur artikeln "Lennart Thornström minns". Hela artikeln.CVA utreder apparatunderhållet
Under tiden som LME-testaren togs fram arbetade CVA också med att utreda
hur apparatunderhållet skulle gå till d v s var och hur reparation och
provning av utbytesenheter i flygplanssystemet skulle ske. Gå från stationstypbundna till signaltypbundna autotestare!
Man kunde vidare konstatera att många av de storheter som skulle mätas
var lika mellan flera stationstyper. Det var då ganska naturligt att vi
föreslog att man skulle övergå till något som kunde kallas
signaltypbundna testutrustningar i stället för de tidigare
stationstypbundna. Övergången till den nyare typen förutsatte att man på
ett tidigt stadium kunde bestämma vilken typ av parametrar, som skulle
mätas och hur stort mät- och toleransområde som fordrades för samtliga
stationsenheter som skulle testas. Problemet, som man kunde befara, var
att det kunde uppstå köbildning eftersom en testare skulle klara av
många enheter. En automatisering av testaren bedömdes minska denna risk. Offert begärs på automatiska testutrustningar
Med dessa förutsättningar gjordes en ny offertomgång på automatiska
testutrustningar. Denna gång gällde det verkstadstestaren ATE-1. Förutom
till LME gick förfrågan ut till ett antal firmor, i huvudsak
amerikanska. Hewlett Packards upplägg passar perfektTur i oturen var att den allmänna teknikutvecklingen arbetat till vår förmån. Det hade kommit ut fler och fler digitalt styrda standardinstrument på marknaden och den kända instrumentfirman Hewlett Packard (HP) i USA skulle just starta en autotestardivision i Kalifornien. Detta fick vi av en händelse reda på av en före detta medarbetare, Stig Hertze, som hoppat av och blivit försäljare hos HP i Stockholm. Detta var just den typ av lösning som vi sökt hela tiden: En instrumentfirma som i eget intresse måste följa den tekniska utvecklingen för att överleva. HP:s Teo French ger upp med orden: ”After all, You´re nice guys.”
Vår offertförfrågan väckte ett berättigat intresse från HP:s sida, men
eftersom vi var ganska misstänksamma begärde vi att få tala med en
representant från deras Autotestardivision. Vi ville få förklarat en del
dunkla punkter i den beskrivning, vi fått från dem. Representanten, som
kom över på kort varsel den 25 november 1968, hette Teo French. Han kom
direkt från Tyskland där han varit på ett annat uppdrag och var dåligt
förberedd på vad som väntade honom. Vi var däremot grundligt förbereda
och bombarderade honom med frågor som han delvis hade svårt att svara
på. Han kallsvettades under pressen och försökte flera gånger få kontakt
med USA men det var svårt p g a tidsskillnaden. Till slut gav han mer
eller mindre upp och bad att få återkomma med mer detaljerade uppgifter.
Jag minns hans slutord när han hade gett upp: "After all, You´re nice
guys." Detta var början till ett långvarigt samarbete mellan CVA, FMV
och HP. 1969: Hewlett Packards testare beställsAv det ovan sagda framgår att vi äntligen kommit fram till en lösning som såväl CVA som FMV ansåg vara bra för Flygvapnet. 1969 beställdes från HP 16 plus 16 stycken A-nivå testare och två stycken verkstadstestare (ATE-1) med option på tre stycken. Beteckningen ATE-1 står för den testare som utgör basen i den teststation som kom att kallas ATS-1 dvs Automatisk Test Station nummer 1. Den innehåller även en sats adaptrar till de olika testobjekten samt övriga hjälptillbehör. Stort internationellt intresseDen svenska satsningen på autotest hade väckt stort internationellt intresse och vi hade under flera år ett antal besök från olika grupper bl.a. från USAF (amerikanska flygvapnet), franska flygvapnet och konsortiet för NATO:s flygplansprojekt Tornado, d v s engelska, tyska och italienska flygvapnen samt industrirepresentanter från dessa länder. Vid deltog under årens lopp i en hel del autotestarkonferenser i såväl i England som i USA och blev därigenom internationellt kända även på den civila sidan. 1970: De första A-nivå testarna levereras: BASIC användsRedan under 1970 kunde vi börja byta ut de första LME-testarna på A-nivån och under 1971 levererades den första ATE-1 från HP. Programmeringsspråket som användes för testprogrammen var byggt på det allmänt kända och standardiserade BASIC-språket. Den speciella version, som kom till användning, kallades RSAF BASIC. Den vidareutvecklades med tiden till vad som inofficiellt kallades CVA BASIC. Alla apparatspecialister vill inte lära sig programmeraNär det gällde testprogrammeringen hade vi valt en metod där varje apparatspecialist skulle göra sitt eget program. Tanken bakom detta var att man ville undvika ett delat ansvarsförhållande mellan apparatspecialist och en programmeringsspecialist samt att man skulle kunna starta programmeringen på bred front och därmed vinna tid. Det visade sig emellertid, att alla apparatspecialister inte var intresserade av programmering eller kanske var det så att alla inte hade fallenhet för den typen av arbete. Resultatet blev därför till en början ganska ojämnt men så småningom rättade det till sig. HP:s PPU ersätter Europas största IBM-datorI stället för den tidigare omtalade LME-kompilatorn, som måste köras i Europas största IBM-dator, konstruerade HP en speciell utrustning med tillhörande kompilator som av oss inköptes och döptes till PPU (Program Produktions Utrustning). På detta sätt kunde testprogrammen kompileras utan att någon utomstående instans måste inkopplas, vilket var i hög grad tillfredsställande ur militär synpunkt. Underhåll av utbytesenheter –signaltypsbundna testare
Flygtelesystemgruppen kunde ganska snart konstatera att många av de
storheter som skulle mätas var lika för flera typer utbytesenheter.
|