Ur
Blekinge Läns Tidning BLT
2002-04-13 Uppdaterad 2007-10-08
U137 spionerade på hemliga torpedprov
Svenska flottan har sedan 1910-talet konstruerat effektiva torpeder.
Med det civila övertagandet av tillverkningen i Motala, har
utvecklingen hela tiden legat på framkant i den internationella
konkurrensen, just nu kanske först i världen.
Ett mycket viktigt utvecklingssteg var ubåtsjakttorpeden typ 42 som
utprovades utanför Karlskrona just vid den tid då den sovjetiska
ubåten "navigerade fel". Ubåtens befälhavare förklarade att
grundstötningen var en felnavigering. Han sade sig tro att man
befann sig vid Bornholm.
Två månader efter grundstötningen meddelade ÖB att det hade
förekommit övningar med en svensk ubåt utanför Gåsefjärden vid tiden
för U 137:s inträngande.
1985 visade Maj Wechselmann en film i tv. Hennes teori (enligt henne
själv sanning!) gick ut på att sovjetiska ubåtar aldrig någonsin
varit i svenska vatten utan tillstånd. Filmen var som vanligt
skickligt gjord men prosovjetisk och osaklig. Den förlöjligade också
förstås den svenska marinen.
Topphemliga torpedtest
Övningarna med den svenska ubåten, som jag nämnt ovan, ingick i
själva verket i ett topphemligt test med en ny ubåtsjakttorped.
Utöver ubåten Neptun deltog två helikoptrar och torpedbärgaren
Heros. Heros med sin dieselmotor och de två helikoptrarna bullrade
kraftigt som tydligt uppfattades även från land. U 137 påstod att
man gått i övervattensläge fram till grundstötningen. Det kraftiga
bullret ansåg många (och Wechselmann) komma från U 137:s
dieselmotor. Så var det sannolikt icke. U 137 har i sin loggbok
antecknat att man till sjöss observerat Utklippans fyr i förlig
riktning. Man kunde då inte gärna vara vid Bornholm. Allt tyder på
att U 137 avsiktligt i mörker och i undervattensläge smugit sin in
på svenskt territorialvatten. Det kraftiga bullret har inte kommit
från U 137, utan från torpedbärgaren Heros och de två helikoptrarna.
Torpedproven måste göras under skymning eller mörker beroende på att
den nya ubåtsjakttorpeden inte avger något spår. Under dagen går det
således inte att följa torpeden. Den har därför en lampa som lyser
uppåt genom vattnet och kan ses från en helikopter.
Försvarets Materielverk (FMV) stod för testen med ubåtsjakttorpeden.
Ansvarig för informationsverksamheten under proven var FMV:s
informationschef, det vill säga undertecknad.
Väntad uppvaktning
Det har länge varit väl känt att Sovjet tidigare spionerat på
hemliga prov med kustflottans fartyg, vilket torde vara ganska
naturligt. Bland annat uppträdde man med mängder av trålande
fiskefartyg. Trålarna hade inga fiskeredskap ombord men gott om
elektronisk spaningsutrustning. Som ubåtschef deltog jag ibland i
undervattensläge vid bevakningen av kustflottans prov och var vid
ett tillfälle bevisligen i nära kontakt med en sovjetisk ubåt.
Även USA:s flotta var under det kalla kriget noga bevakad av dessa
"trålare". Den amerikanska underrättelsetjänsten hade knäckt de
ryska koderna och kunde följa trålarnas rapporter hem.
Den 21 november 1985 intervjuade Expressen utbåtsskyddskommissionens
Emil Svensson. Han hade bevis för att U 137 gått i undervattensläge
och intagit ytläge först strax före grundstötningen. Expressen skrev
redan då att ryssarna kom till Gåsefjärden för att spionera på en
svensk torped men denna nyhet blev inte speciellt uppmärksammad och
föll snart i glömska.
Den 23 november 1985 intervjuade DN försvarsstabens informationschef
Hans Dahlberg, som framhöll att försvarsstaben länge varit säker på
att U 137 bland flera uppdrag skulle övervaka det svenska
torpedtestet. Man misstänkte att ubåtens befäl före grundstötningen
styrt in i Gåsefjärden för att gömma sig. Även denna viktiga uppgift
tycks vara bortglömd.
Förvånansvärd tystnad
Med förvåning kan man konstatera att media nu 20 år efter
grundstötningen inte tagit upp varför U 137 kom in i Karlskronabasen.
Det är därför hög tid att igen upplysa svensk allmänhet om att
avsikten med U 137:s uppträdande i farvattnen utanför Karlskrona var
att spionera på svenska superhemliga torpedtester.
Bertil Erkhammar
före detta kommendörkapten och FMV:s informationschef
Marita Kangestad BLT
|