Allmänt
Till flygplan
JA37 anskaffade
motmedel mot IR- och radarmålsökande system för att avleda målföljning
med fientligt inriktningssystem och robotmålföljning.
I
IR-fallet utgjordes dessa av brinnande Facklor med i möjligaste
mån varierande temperatur i syfte att vilseleda IR-målsökande vapen.
I
radarfallet utgjordes dessa av Remsor (av metall) anpassade i
frekvens till flygburna radarsystem företrädesvis på X-bandet (10 GHz) i
syfte att skapa falska radarekon och vilseleda radarmålsökande vapen.
Systemet bestod av följande delar:
-
Fackelfällare BOJ 401
-
Remsfällare
BOL 451
Uppbyggnad och Funktion
BOY
var ett system för fackelfällning och BOL var ett system
för remsfällning. Manövreringen gjordes från förarkabinen.
Presentationen för flygföraren var audiell och visuell.
Två Fackelfällare BOY kunde installeras på flygplanet, var och
en med egen kraftenhet och elektronik. En fällare hängs under vardera
vingen i balkläge 10 och 11 på balk H7 (H7V och H7H). Facklorna låg i
två lager i fällaren med maximalt 2 x 6 facklor i varje lager. En
fällare rymde således 24 facklor. En, två (eller ingen) BOY-fällare
kunde hängas.
Två Remsfällare BOL kunde installeras på flygplanet i vardera
balkläge 8 och 9 på balk R7 (R7V och R7H). Fällaren var installerad i
bakre delen av en modifierad lavett för
Robot74, på gasflaskans tidigare
plats. På lavetten kunde samtidigt hängas en RB74. Varje fällare hade
egen kraftenhet och elektronik. Remsorna i fällaren låg i 10 st
remspaket om vardera 26 remspaket. En fällare rymde alltså 160
remspaket.
En, två
(eller ingen) BOL-fällare kunde hängas.
Installationen av BOY 401 och BOL 451 var en systemmässig
integrerad del i flygplanet. Programmet i Centraldator
CD-107/207 och/eller
Anpassningsenhet ANP 37 (JA37D) ombesörjde kraftsättning, identifiering
och kommunikation mellan dessa enheter och respektive fällare, val av
fällparametrar, aktivering av fällsekvenser samt funktionsövervakning.
CD innehöll delar av program för presentation på Målindikatorn
MI i systemet Elektronisk Presentation
EP-12, tongenerering
samt manövrering via Datapanelen DAP.
I
fällarna fanns ett fast fällprogram lagrat som reserv. Det kom
till användning om kommunikationen med CD/ANP 37 inte fungerade, varvid så
kallad Reservfällning gjordes.
Beroende på om kommunikationen med CD/ANP 37 fungerade eller inte,
utfördes således fällningen enligt två olika principer;
-
Normalfällning
-
Reservfällning
Normalfällningen utfördes enligt ett av fem möjliga fällprogran,
så kallade fällsekvenser som var valbara från förarkabin. Varje program
innehöll en specifik uppsättning fällparametrar överförda från CD/ANP 37
till fällarna. När fällkommando gavs, fälldes en eller flera skurar av
facklor/remsor.
Fackelfällningen genomfördes i en bestämd turordning och CD/ANP 37
styrde var fällningen skulle starta. Om inte alla facklor förbrukats
under uppdraget och omladdning hade skett, startade CD/ANP 37 fällningen
från positionen efter den senaste fällda facklan. Tre av de fem
fackelfällningsprogrammen, F2, F3 och F4, kunde ändras för
taktikanpassning. Parametrarna i dessa program kunde ändras via DAP. Med
hjälp av en optisk sensor i fällarnas bakre del kunde BOY-systemet
beakta utebliven verkan varefter det fälldes högst en fackla.
Remsfällningen styrdes av valt fällprogram R1 – R5. Via DAP
kunde ytterligare 25 st fällprogram väljas.
Reservfällningsmod initierades när kommunikationen mellan en
fällare och CD/ANP 37 upphörde att fungera i mer än 0,5 sekund. Om fällning
initieras under detta skede fälls för varje initiering en sekvens
facklor/remsor. Eventuell återgång till normalfällning sker automatiskt
när kommunikationen åter är etablerad till CD/ANP 37. Om två fällare är
hängda, utfördes reservfällning endast från den/de fällare som inte hade
fungerande kommunikation med CD/AMP 37.
Presentation och Manövrering
BOY/BOL-systemen
manövrerades med olika inställningar för facklor, F1 – F5 och
för remsor, R1 – R5 på en Manöverpanel P112. Fällning initierades med
en Fällknapp på Gasspaken.
Den audiella Informationen till flygföraren hördes i dennes
hörlurar som en treklang (900/3100/1500Hz) och indikerade avslutningen
på ett fällprogam, och som en dubbel treklang när facklor/remsorna var
slut.
Den visuella informationen fick flygföraren på MI i nedre
vänstra hörnet. Presentationen, valda program och kvarvarande last
tändes där när kommunikationen mellan CD och BOY/BOL-systemet
hade etablerats. Om endast programvalet visas, indikerar detta
felfunktion antingen i fällaren eller på kommunikationen med CD. |