Historik
Arbete med att ersätta såväl
Flygplan 32 Lansen som
Flygplan 35 Draken med ett
enhetsflygplan påbörjades under slutet på 50-talet. Efter många
politiska, tekniska och ekonomiska överväganden, utsågs Saab 1962 till
huvudleverantör för System 37. Flygvapnets mål var ett överljudsflygplan
som var prestanda- och avionikmässigt optimerat som vapenplattform för
direktinsats med raket- och robotvapen samt bomber mot land- och sjömål
samt vara utrustat för flygning och bekämpning i alla väder och mörker.
Det skulle även vara anpassat för jaktuppträdande samt till det unika
svenska krigs- och vägbassystemet BAS 60 och till en markorganisation
med stridsledningssystem STRIL 60.
Den första prototypen av
flygplan Viggen, 37-1 flög den 8 februari 1967
Flygplan 37
konstruerades för att även kunna uppträda som skol- spanings- och
jaktflygplan i skepnad av Skolviggen SK37, Spaningsviggaran SF/SH37 och
Jaktviggen JA37, det senare även med kapacitet för attackuppdrag.
Totalt 328 st flygplan tillverkades under åren 1970-1989.
Vill du veta mer om Flygplan 37 allmänt?
De olika versionerna.
Avionik i
AJ/SK/SF/SH37- Centralkalkylator ersätter navigatör
Dessa versioner var utrustat med en centralkalkylator, CK37. Den var en
central beräkningsenhet och integrationsorgan för en mängd funktioner
och apparater, som gjorde det möjligt för en ensam förare att klara av
extrem låghöjdsflygning och navigering samt radarmålspaning mm.
AJ37 Attackflygplan
1971 - AJS37
Flygplanets primäruppgift var allvädersattack med möjlighet för
enklare jaktuppdrag.
Operativ typmateriel:
Målsökande Sjömålsrobot
RB04E, Attackroboten RB05 och Attackroboten RB75, ostyrda Attackraketer
i kapslar och Automatkanoner AKAN i kapslar samt 120 kg Sprängbomber.
För luftmål Jaktroboten RB24J samt för motmedel Kapsel U22.
106 st. levererades till
flygvapnet
Vill du veta mer om AJ37?
SK37
Skolflygplan. 1973 - 2003
Dubbelsitsig version för typinflygning TIS 37 av piloter.
SK37 försåg ej med operativ typmateriel.
17 st. levererades till
flygvapnet.
Vill
du veta mer om SK37?
SK37E
Störflygplan. 1999 - 2007
Dubbelsitsig version för störutbildning av jaktpiloter.
10 st. SK37 ombyggdes till SK37E (Elektronic) för att utrustas med olika
störutrustningar vilka manövrerades från baksits av en operatör.
Operativ typmateriel:
Utökad radiostörkapacitet (FR-31), Störkapslar (Axel/U95 och U22)
Remsfällare (Kapsel KB) samt Störsändare (G24) och fackelfällare.
Modifiering och
leveranser
Vid F21 modifierades 10 st. SK37
till SK37E som successivt tilldelades
F4 där de fortsatta
telekrigövningarna utgick ifrån. De modifierade individerna hade serienr
37807, 37808, 37809, 37810, 37811, 37813, 37814, 37815, 37816 och 37817.
SK37E baserades i tur och ordning på F4, F21 och FC (Försökscentralen i
Linköping).
Mer om den kompletterade utrustningens avionik i
Avioniksystem
AJ/SK/SH/SF37.
Avveckling
SK37E var som störflygplan operativ i flygvapnet under 8 år och upphörde
helt som sådant 2007.
Bevarade SK37 som varit eller är ”E-modifierade” finns vid Musée de
l´air er de l´espace (37808), Paris och Musee Europeen de l´aviation de
Chasse (37811), Montélimar i Frankrike samt vid 21 Museum i Luleå
(37817) i Sverige.
Ref
Flygvapenmuseum FVM.
SH37 För Havsövervakning
1975 - AJSH37
Flygplanets primäruppgift var
havsövervakning i alla väder.
Operativ typmateriel:
Spaningsradar.
avståndsspaningskapsel, mörkerspaningskapslar med blixtaggregat.
Komplettering i början på 80-talet med avståndsspaningskapsel CA-200.
För motmedel Kapsel U22 samt
RB24J för självförsvar.
28 st. levererades till flygvapnet
Vill
du veta mer om SH37?
SF37 För
Fotospaning 1977 - AJSF37
Flygplanet hade som primäruppgift att fotospana i alla väder.
Operativ typmateriel:
Lodkamerasikte,
värmebildskamera, höghöjds- och låghöjdskamerasystem.
Mörkerspaningskapslar och blixtaggregat. För motmedel Kapsel U22 samt
RB24J för självförsvar.
28 st. levererades till flygvapnet
Vill du veta mer om SF37?
AJS37 AJSF37 AJSH37
Modifiering till nya versioner 1991 - 2005
De inledande förseningarna av JAS39 Gripen motiverade denna nya
Viggenversion. 1992 inleddes ett modifieringsprogram för att ge dessa
viss JAS39 kapacitet. Avioniken i Centralkalkylatorn får omfattande
modifiering.
Totalt konverterades 48 AJ37, 25 SH37 och 13 SF37 vid SAAB och
levererades till flygvapnet under perioden 1992 – 1997.
Mer om avioniken i
Avioniksystem AJ/SK/SH/SF37.
Avvecklingen
Bevarade flygplan av versionen AJS37 finns vid Flygvapenmusum FVM
(37027) i Linköping, vid F 15 Flygmuseum (37009, 37056 och 37067) i
Söderhamn, vid Optand Teknikland (37097) i Östersund, samtliga i
Sverige.
Bevarade flygplan av versionen AJSH37 finns vid F 21 Museum (37927) i
Luleå i Sverige samt vid Newark Air Museum (37918) i Nottingham i
Storbritannien.
Bevarade flygplan av versionen AJSF37 finns vid Gotlands försvarsmuseum
(37972) på Gotland i Sverige samt utomlands vid Technical Museum (37951)
i Kosice i Slovakien, vid Muzeum Lotnictwa Polskiego (37954), Krakow i
Polen och vid Flugausstellung Leo Junior (37974) i Hermeskeil i Tyskland.
Ref
Flygvapenmuseum FVM.
JA37 Jaktflygplan 1979 - 2004
Flygplanets primära uppgift var jaktuppdrag i alla väder samt att kunna utföra enklare attackuppdrag.
Avioniken i JA – Digitalteknikens genombrott
Den snabba utvecklingen inom elektronikområdet, med de första halvledarminnena och mikroprocessorn, förändrade helt förutsättningarna för utformning av avioniksystem.
Under åren 1971-1973, förändrades därför den tidigare planerade systemstrukturen och ett nytt digitalt och datoriserat avioniksystem tog form.
Operativ typmateriel:
Radarjaktrobot RB71, IR-jaktrobot RB24J och RB74 samt 30 mm automatkanon. Dessutom attackvapen typ Attackraketer i kapslar.
149 st. levererades till flygvapnet
Vill du veta mer om JA37?
Källor:
Det bevingade verket FMV 1986
Flygteknik under 100år, SMR 2003
Protec 4 2005
Mer info:
-
Historien om Viggen Redan innan Saab 35 Draken gjort sin premiärflygning 1955 började man skissa på dess efterföljare - Viggen. Utdrag ur Protec nr 4 2005
-
Historien om Flygplan 37 Viggen
Från konceptstudier under 1950-talet till den första flygningen 1967 och de olika versionerna fram till TK37E 1998.
Film 29 minuter
Producerad av FMV och Saab 2001
Sammanställt av: Göran Hawée och Stig Hertze
Uppdaterad 2020-03-29
|