Kort historik
Vid tidpunkten för andra världskrigets slut sökte förvarsdepartementet
efter en plats i Norrland där man kunde placera en ny flygflottilj.
Valet kom att stå mellan Umeå och Söderhamn som var den som gick
segrande ur konkurrensen.
1942 beslutade riksdagen att Kungliga Hälsinge flygflottilj, F15,
skulle etableras 1 juli 1945 i Söderhamn.
1945 Då flygfältet var under byggnad fram till mitten av 1946
fick man utnyttja krigsflygfält 35 i Mohed för flygtjänsten med inlånade
äldre flygplan.
1946 De första jaktflygplanen SAAB J21
anländer.
1952 J28 Vampire, avlöste J21 och inleder
reaåldern på F15
1956 var det dags för byte till A29,Tunnan.
1960 ombeväpnades av flottiljen från jakt till attack påbörjas.
A32A Lansen avlöste A29.
1961 var de tre divisionerna omskolade till attack.
1968 3 div avvecklas.
1969 en målflyggrupp med sex J32B bildas. Förutom mål- och
störflygning utfördes med början 1971 radiakflygningar för FOA för
insamling av stoft i de högre luftlagren genom speciella kapslar.
1972 Målgruppen överförs till F3.
1974 På hösten började markomskolning till AJ37 och de första 37-piloterna var omskolade på våren 1975.
1976 F15 blir typinflygningsskola för Viggenpiloter. Alla piloter
grundutbildades på SK37 och samtliga Viggenversioner.
1983 Reguljär civil trafik påbörjas på fältet. Ny
passagerar-terminal byggs.
1997 Sista flygningen genomförs i hällande regn.
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F15 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Avveckling
F15 avvecklades den 1 juli 1998
Länk
till F15 Kamratförening
Flottiljingenjören flygdirektör J Lindberg skrev en artikel
"F15 -
jaktflottiljen som blev attackförband" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 2 1964. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F15 vid den tiden.
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2014-12-09
|