F 7 var ett resultat av
Flygvapnets upprustning enligt 1936 års försvarsbeslut. Men
diskussionens vågor gick höga innan man bestämde sig för Såtenäs.
Karlstad, Mariestad och Trollhättan var några alternativ.
Möjligheterna att bygga bomb- och skjutmål i flottiljens omedelbara
närhet avgjorde saken.
Flottiljen skulle nämligen bli medeltung bombflottilj och utrustades med
B16 Caproni. Men redan efter ett år blev flottiljen lätt bombflottilj
med SAAB B17. Sedan följde SAAB B18B och SAAB A21 innan jetåldern tog
vid.
1951 Kom SAAB
A21R det första svenskbyggda jetplanet
1954-1956
gästspelade A29B innan trotjänaren A32A Lansen trädde till.
1965 kom den första TP84 Hercules till Såtenäs. Fler följde och
1982 finns åtta TP84. F7 är känt över hela världen genom sin “globetrotter”-division
med TP84 Hercules. Under mottot “Vart som helst när som helst”, gör man
bl.a. globala insatser för humanitär hjälp.
1972 blev
flottiljen Sveriges första Viggenflottilj med AJ37
1977 3 div. läggs
ned av besparingsskäl
1993 blev F7
först att utrustas med JAS39 Gripen.
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F7 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Flygdirektör Sune Claesborn skrev en artikel
"F7 firar
20-årsjubileum" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 2 1960. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F7 vid den tiden.
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2016-02-18
|