Operativ Tidsperiod
 


       /-------/
--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

  J21R  A21R  Saab 21R                                Notis 2

 

J21R

J21R

 

 

A21R

A21R

Större bild

 

 

Instrumentpanelen

Instrumentpanelen
Större bild

Innovativ yttre kapsel med 8 kulsprutor

Innovativ yttre kapsel med
8 kulsprutor
Större bild

 

 

 

A21R Data och prestanda

Spännvidd

11,7 m

Längd

10,56 m

Tom vikt

3330 kg

Max vikt

5200 kg

Max fart

800 km/h

Marschfart

700 km/h

Topphöjd

12500 m

Stighastighet

17 m/s

Flygsträcka

900 km

Bakgrund
I början av 1945 startade Saab ett projektarbete för att fastställa hur man på snabbaste och enklaste sätt kunde förse J21A med en jetmotor för att få erfarenheter av jetmotorer och flygning vid höga hastigheter.
Målsättningen var att komma ikapp motsvarande utveckling av jetflygplan, som skett exempelvis i England, där bland andra de Havilland redan hade DH 100 Vampire i produktion.

Motorval svensk tillverkning
Då projektet startade var motorvalet en öppen fråga.
Dock öppnades senare möjligheterna att köpa en jetmotor av typ “Goblin 2” från De Havilland Engine Company Ltd, England tillsammans med licens för tillverkning i Sverige.
Denna motor blev flygvapnets första Rea Motor, RM1

De ombyggda J21A fick typbeteckningen J21R. Premiärflygningen med Saabs första jetplan ägde rum den 10 mars 1947.

Förändringar
Genom motorutloppets läge måste stabilisatorn flyttas högre upp, vilket medförde att hela stjärtpartiet måste konstrueras om.
Åtgärder för att förbättra den aerodynamiska utformningen på flygplanet utfördes, till exempel kupat frontrutan och förfinad vingframkant. Luftbromsar infördes, i form av en uppåtgående och en neråtgående klaff på yttervingarnas bakkant och katapultstolen förbättrades för säkert uthopp vid höga farter.
Bränslevolymen ökades avsevärt med tankar i mittvingen
jämte stora vingspetstankar.

Beväpningen för J21R bevarades som för 21A-3.
För attackversionen A21R tillkom raketställ för 14,5 cm attackraketer placerade under mittvingen. Dessutom kunde som alternativ en yttre kapsel med kulsprutor medföras.
Samtidig eldgivning med samtliga 13 vapen var en sensation, även för föraren.

Tillverkningen
Ursprungligen planerades en tillverkning av 124 plan varav 4 prototyper. Efter erfarenheter från förbandstjänst på F10 som jaktflygplan bestämdes att J21R skulle konverteras till attackflygplan och 21R serien minskades till 64 flygplan.
Av dessa var 34 av typen J21RA försedda med motorn Goblin 2, RM1 med drakraften 1360kp
30 av typen J21RB med en svensktillverkad Goblin 3, RM1A med en dragkraft på 1500kp
 

Operativ Basering

F10 Ängelholm

1949-1951

J21RA

F7  Såtenäs

1950-1954

A21RA/B

F17 Kallinge

1954-1956

A21RA/B


Erfarenheter
J21R uppfyllde inte kraven som jaktflygplan. Vingens
låga kritiska Mach-tal kunde mycket lätt överskridas, vilket medförde att flygplanet kom in i okontrollerbara lägen. Det hade dåliga stig- och dykprestanda, var tungt i rodren och hade begränsad räckvidd.

Som attackflygplan infriades ställda förväntningarna på 21R och utvecklingsarbetet gav dessutom ytterst värdefulla erfarenheter för kommande jetprojekt, i första hand för flygplan 29, på vilket utvecklingsarbetet pågick nästan parallellt.
 

Avveckling

J/A 21R avvecklades slutligen 1957

 

Elsystem: 24V DC

 

Avionik:

Skrivet av: Stig Hertze

Källor:

  • Det Bevingade Verket, FMV Huvudavd. för flygmateriel

  • Svenska Flygplan L Andersson, Allt om Hobby 1990

  • SAAB Hans G Andersson, Bevingade Ord Förlag 1990

  • Svenska Vingar Widfeldt-Hall A HR AB Nässjö 1999

  • Flyghistorisk Revy nr 29 SAAB 21 SSF 1981

  • Flyginstrument på Malmen


Senast uppdaterad: 2012-06-05