Alfa-indikator

ALFA-indikator högt uppe till vänster och
Styrspaken nedan med vibrator.
Större bild |
Högalfavarningssystemet
skulle varna piloten när flygplanet närmade sig den så kallade ”Stall”-gränsen
för överstegring.
Begreppet Stall
Stall (uttalas ”stål” på
engelska), eller överstegring, är förlust av lyftkraft hos en
flygplansvinge, mer eller mindre abrupt, orsakad av att turbulent
luftströmning bildas på vingens ovansida vid alltför stor anfallsvinkel,
ALFA. Fenomenet kan uppträda vid alla farter, men speciellt vid flygning
i låg fart eftersom en större anfallsvinkel krävs för samma lyftkraft
som vid en högre fart. Flygplan uppträder olika vid överskridande av
kritiskt ALFA och kan överraska föraren och leda till haveri.
Varningssystem är därför vanliga i alla professionella flygplan.
Superstall är en farligare form av stall som uppträder företrädesvis hos
deltavingade flygplan utan stabilisator och gör flygplanet delvis eller
helt manöverodugligt.
Flygplan 37 Viggen
hade, med sin aerodynamiska utformning en benägenhet att i vissa
flygfall hamna i superstall. Läget inleds av att flygplanet med
överstegrad vinge utan fart framåt sjunker rakt ned genom luften.
Nosläget kunde variera från att svänga upp och ned till helt stabilt
läge. Även sidorotation kunde förekomma. Flygläget var dock
kontrollerbart och kunde hävas med rätt hantering av styrsystemet om
tillräcklig flyghöjd fanns tillgänglig.
Alla versioner av flygplan 37 Viggen var därför från början utrustade
med ett HAV-varningssystem.
HAV bestod i huvudsak av en anfallsvinkelgivare, två
tipproderlägesgivare, en elektronikenhet, en ALFA-indikator, en
pulsgivare samt en vibrator placerad på styrspaken.
Systemet gav även akustisk varning samt hade system för
funktionskontroll.
I elektronikenheten delades signalerna från respektive givare upp i två
kanaler. Den ena så kallade indikeringskanalen styrde ALFA-indikatorns
utslag och den andra så kallade varningskanalen styrde vibratorn om
anfallsvinkeln och roderaktiviteterna var sådana att risk för
överstegring förelåg.
HAV känslighet kunde omkopplas beroende av ALFA-val eller om
landstället var ute eller inne. Varningskanalen var urkopplad då
flygplanet var på marken.
Funktionskontrollen av HAV kunde utföras på marken eller vid
flygning. Med en TEST-knapp aktiverades ett speciellt testprogram som
gav givna signaler för olika ALFA-vinklar och varningsaktiveringar.
Skrivet av Göran Hawée
Källor: AJ37 Beskrivning del 1
Senast uppdaterad 2018-04-10 |