Till AEF Startsida

 

Bilder på Navigeringsradar PN-50/A - Sida 1

 Den svenska Navigeringsradarn PN-50 tillverkades av Philips Teleindustri AB på uppdrag av Kungliga Flygförvaltningen. Den byggdes på licens från det engelska företaget Murphy Radio som levererade de första enheterna.
 

Sändare | HF-enhet | MF-enhet | Strobenhet | Monteringsram | Kraftenhet | Indikator | Instrument | Stabenhet

 Tidaxelenhet | Monteringsbädd | Antennväxlare | Manöverlåda | Antenner

 
Klicka på bilderna nedan för att få större bild. Bilden öppnas på ny sida.
 

SM-enhet - PHIL-RP748.81

SM-enheten bestod av fem enheter monterade i en monteringsram och var täckta med en gemensam huv av plåt. Enheter som ingick i SM-enheten var sändare, mottagarens HF-enhet och MF-enhet, strobenhet samt kraftenhet.

Enheten anslöts via en spänningsstabilisator och monteringsbädd till flygplanets +28 V. Äldre flygplan hade +24 V.
På sändarens front fanns två koaxialkontakter. Gul var sändarutgång och anslöts till flygplanets sändarantenn och blå var utgång för sändarens triggsignal.
På fronten satt också en torkpatron som höll sändarutrymmet fuktfritt.

SM-enhetens vänstra sida med mottagarens HF- och MF-enheter. Överst syns strobenhetens rör med rörskärmar.
I enhetens svartmålade del till höger var sändaren innesluten. Inneslutningen var av gjutet aluminium och trycktät så att lufttrycket skulle vara konstant och oberoende av flyghöjd för att förhindra överslag i sändaren.
På monteringsramens baksida fanns koaxialkontakten för mottagarens signalingång. Den anslöt till PN-50 monteringsbädd där de olika antenningångarna till mottagaren fanns.

SM-enhetens högra sida med strobenheten överst och utrymmet för kraftenheten där under.
Kraftenheten (omformaren) saknas i den avbildade enheten. Nere till vänster syns filterlådan för elledningarna in till sändarutrymmet.
 

Sändare -  PHIL-RP 748.83

Sändaren bestod av modulator, oscillator och ett triggersteg. En Lecher-ledningen användes för att avstämma till frekvenser inom bandet 200-242 MHz.

På bilden syns lecherledningen intill sändarröret (2C26A) till höger. Det stora röret till vänster, neostronen NSP2, skapade en ca 3 µs lång puls på 2,5 kV som utgjorde sändarrörets anodspänning. Frekvensinställningen skedde från PN-50 manöverlåda. Under märkskylten syns servomotorn som drev inställningen av lecherledningen. 

Sändaren lämnade pulser med prf på ca 200 Hz och pulseffekten var mer än 350 W.

 

HF-enhet - PHIL-RP 748.84

Mottagaren bestod av två separata delar, HF-enhet och MF-enhet.
HF-enheten bestod av högfrekvenssteg, blandare och lokaloscillator. Mottagarfrekvensen ställdes in med ett servosystem som manövrerades från manöverlådan.  Frekvensen kunde stämmas av inom området 200- 242 MHz. Här ser man de gangade vridkondensatorerna, servomotorn och potentiometern för lägesavkänning.
Blandarsteget lämnade mellanfrekvensen 45 MHz till MF-enheten.

MF-enhet - PHIL-RP 748.85

MF-enheten bestod av fem transformatorkopplade förstärkarsteg med bandbredden 3 MHz samt ett detektorsteg. Den detekterade signalen sändes till strobenheten via ett katodföljarsteg. Strobenheten lämnade AVC-spänning till de fyra första förstärkarstegen. Signalen från HF-enheten förstärktes med 66 dB.
Enheten var väl avskärmad för att förhindra överhörning.

 

 

Strobenhet - PHIL-RP 748.86

Strobenheten var PN-50:s mest komplicerade enhet. Den erhöll mottagna pulser från MF-enheten och triggpulser från sändaren. Från dessa kunde den

  • förse instrumentet med avstånds- och riktningsströmmar

  • reglera signalflaggans läge vid sökning och låsning

  • till manöverlådans lampa lämna kodsignal från fyren som den låst till

  • förse MF-enheten med AVC-spänning.

Nederst syns 18 elektronrör med sina skärmar, där ovan 7 reläer och några kondensatorer och överst en brygga med 11 potentiometrar för justering av signalnivåer.

Strobenhet - PHIL-RP748.86

Strobenhetens undersida med rörhållare, kopplingsplintar och komponenter. Uppe till höger den 28-poliga kontakten som ansluter mot moteringsramen.

I strobenheten utvärderades videosignalen från mottagaren.  Ett linjärt avståndssvep sökte efter fyrsvaret medhjälp av en strobpuls. Vid träff låstes svepet och en likspänning som var proportionell mot avståndet alstrades. Spänningen gav upphov till ström genom avståndsinstrumentets vridspole. Genom utvärdering av pulserna som motsvarade riktningsinformationen skapades ström som styrde riktningsvisarens utslag.

 

Monteringsram - PHIL-RP748.87

Strobenheten och kraftenheten är urmonterade. På baksidan skymtar den 28-poliga kontakten som ansluter mot monteringsbädden och koaxialkontakten för anslutning till mottagarantennen via kopplingslådan.

Elledningarna i PN-50 var plastisolerade och var därför mycket känsliga för värme vid lödning. Kabelstammarna var najade med plasttråd.

 

 

 

 

Kraftenhet - PHIL-RP748.82 

Kraftenheten bestod av en roterande omformare som drevs med +19 V från spänningsstabilisatorn och som lämnade +300 V och -150 V via störningsfilter till SM-enhetens övriga delar. I ena änden fanns en radialfläkt som försåg omformaren och SM-enhetens övriga delar med kylluft. Omformaren var tillverkad av Newton-Derby Ltd.

 

Indikator - PHIL-RP 748.79

Inne i indikatorn satt katodstråleröret 421CAHA tillverkat av GEC. Framför röret satt ett förstoringsglas för att ge en större bild av pulserna på bildskärmen som endast var 1 tum i diameter. Katodstrålerörets accelerationsspänning, som alstrades i tidbas-enheten, utgjordes av +1050 V på anoden och -1050 V på katoden.

Indikatorn var placerad hos flygplanets navigatör.

 

Instrument - PHIL-RP 748.80

Instrumentet visade avstånd och riktning till navigeringsfyren. Avståndsskalan hade två områden, 0 till 30 km alternativt 0 till 300 km.
Flaggfönstret visade vitt när PN-50 var i sökmod och blev svart när enheten låst på en fyrsignal.
Riktningsvisaren stod i centrum när flygplanet hade kurs rakt mot navigeringsfyren. Stod visaren till höger eller vänster skulle flygföraren svänga höger eller vänster för att komma på rätt kurs.

 

 

Spänningsstabilisatorenhet - PHIL-RP 748.76 och PHIL-RP 648.76

Stab-enheten drevs med +28 V från flygplanets generator och lämnade +19 V till PN-50-systemets enheter. Spänningsstabiliseringen skedde medelst en kolstapelregulator som påverkades av en magnetspole.

Enheten var försedd med en fläkt för kylning.

 

 

 

Tidaxelenhet - PHIL-RP 648.74

Tidaxelenheten (TB-enheten) försåg indikatorn med erforderliga spänningar och signaler. Accelerationsspänningen till katodstråleröret skapades i en högspänningskrets som bestod av en vibrator som av +19 V skapade en växelström i en högspänningstransformator som lämnade 1050 V till indikatorn.
Videosignalen från mottagaren förstärktes till lämplig amplitud för att ge horisontala pulser på indikatorns vertikalsvep.

 

 


Monteringsbädd
- PHIL-RP 748.89

Monteringsbäddarna fanns i 5 kombinationer.
- med kopplingslåda för SM-enhet och TB-enhet
- med kopplingslåda för SM-enhet och Stab-enhet

- med kopplingslåda för TB-enhet och Stab- enhet
- med kopplingslåda för SM-enhet

- med kopplingslåda för Stabenhet

Monteringsbädden på bilden, som var till för SM-enhet och TB-enhet, fanns i fpl J29 och fpl A32.

Till bäddens runda mångpoliga kontakter anslöts fpl-kablaget och till koaxialkontakterna anslöts koaxialkablarna från mottagarantennerna. Det runda hålet lät kylluft passera in till S/M-enhetens omformare.

 

 


Antennväxlare -  ERTEL N21727A

Atennväxlaren var placerad i monteringsbäddens kopplingslåda och användes i navigeringsmod för att växelvis koppla höger respektive vänster riktantenn till mottagarens signalingång. Den skiftade också de detekterade signalerna till höger respektive vänster sida på indikatorns tidaxel.

Manöverlåda - PHIL-RP 748.92

Manöverlådan hade 6 vred, ett för funktionsval, två för val av kanaler samt rattar för intensitet, focus och förstärkning. Förstärkningen kunde ställas till manuellt eller automatiskt läge. Det fanns också en glimlampa för indikering av vald fyrs morsekod. Hade PN-50 låst på fel fyr kunde ny sökning initieras med knappen Sökning. Kalibreringstaggar för indikatorsvepet kunde slås på och av med väljaren Kalibrering.

På baksidan fanns potentiometrar för justering av frekvensservon så rätta kanalfrekvenser ställdes in. Justeringen måste göras efter att utrustningen hade monterats i flygplanet.

Antenner -

PN-50 hade en sändarantenn och tre mottagar-antenner. Sändarantennen var monterad på flygplanets undersida. En mottagarantenn var hopbyggd med radioantennen och satt på flygplanets rygg. De två riktantennerna var placerade en på vardera vingen på J29 och A32 eller på J34 och J35 i motorns luftintagen.

 

 

 

 

Bildsida 2

2017-09-30 - Foto Karl-Axel Kuhlin och Flygvapenmuseum. Text Göran Svanborg.