Allmänt
Alla
versioner av
Flygplan 35
var utrustade med bränslemätsystem av kapacitiv typ, där givarna
utgjordes av kondensatorer som ändrade sin kapacitans och sitt
växelströmsmotstånd i överensstämmelse med bränslemängden i tankarna.
Kapacitansändringen i sin tur orsakades av att bränsle hade dubbelt så
stor dielektricitetskonstant / täthet som luft. Givarna bestod av
rörformade parallellkopplade kondensatorer nedsänkta i tankarna varvid
givarnas sammanlagda kapacitans i varje ögonblick var ett direkt mått på
bränslevolymen i tankarna.
För att inte bränsle med olika densitet och därmed olika
dielektricitetskonstant / täthet skulle påverka mätresultat, fanns i
systemet en referenskondensator som alltid låg nedsänkt i bränsle samt
var inkopplad i systemet så att variationer i täthet korrigerades.
Uppbyggnad
Bränslemätsystemet
utgjordes av följande enheter och detaljer:
-
Bränslevolymindikator
-
Förstärkare F och B
-
Justerlåda
Inre system
-
Justerlåda
FT (35DEFJ)
-
Givare Bakre gruppen
(6 st 35ABC, 8 st 35DEFJ)
-
Givare Främre gruppen
(4 st 35ABC, 6 st 35DEFJ)
-
Givare Fälltankar FT
(3 st i varje).
-
Balanseringsrelä
-
Manöverreläer
-
Reglerventiler F och
B
-
Omkopplare,
Tryckströmställare
-
Isolationstransformator
-
Sammankopplande
kablage
Systemet hade utvecklats av Smith i England vilka levererade all
ingående apparater till flygplanen utom Reglerventiler och
Manöverreläer. SAAB förband dessa apparater i flygplanets elinstallation
där ett flertal ledningar var skärmade och av koaxialtyp med anledning
av systemets känslighet för störning.
Funktion
Mätsystemet var uppdelat i två av varandra oberoende mätkretsar,
en för främre tankgruppen och en för bakre tankgruppen. Bränslevolymen i
grupperna mättes således var för sig och indikerades på varsin visare i
Bränslevolymindikatorn i förarkabinen, en märkt F för
främre gruppen och en märkt B för bakre gruppen. Indikeringen
visade bränslemängden i % av fulla tankar. Härigenom gavs också
möjlighet för reglering av bränsleflödet från tankgrupperna varigenom
tyngdpunktsvandring under flygning eliminerades
Mätkretsen för den bakre tankgruppen omfattade en givare i varje
tank, totalt sex parallellkopplade givare. Givarna var via den för båda
mätkretsarna gemensamma Justerlådan anslutna till en
Förstärkare som avgav styrsignal till indikatorns visare B för bakre
tankgruppen
Mätkretsen för den främre tankgruppen var uppbyggd på analogt
sätt som bakre gruppen, men med den skillnaden att i denna tankgrupp i
flygplanversionerna för 35ABC ingick två bortmonterbara extratankar
inrymmande varsina givare. För att Bränslemängdindikatorns visare F då
skulle visa 100% vid full tankgrupp fanns på en Justerlåda en
strömställare EXTRATANK med lägen MED eller UTAN vilken anpassade
mätkretsen för kapacitansändringen. I J35AB kunde dessa tankar monteras
i stället för automatkanonerna AKAN när de användes, medan de i SK35C
var permanent monterade eftersom denna version inte hade AKAN. I J35DFJ
användes inte extratankarna i AKAN-utrymmet.
När flygplanen 35DFJ efter beslut av flygledningen behövde extra
bränsle monterades två fälltankar FT i par under flygplankroppen. Dessa
innehöll tre parallellkopplade givare vardera som med omkopplare
MÄTSYSTEM FÄLLTANK i läge TILL i kabinen kopplades in i mätkretsarna,
vänster FT till främre gruppens system och höger FT till bakre gruppens
system. För rättvisning kopplades även kapacitansföhållandet om i
Justerlådan med en reläfunktion. Bränslemängdindikatorn visade då 39% på
F- och B-visarna vid fulla FT vilket motsvarade mängden analogt med inre
systemets mängd.
Bränslebalanseringskretsen omfattade två reglerventiler, en för
varje grupp. Ventilerna manövrerades via Manöverreläer av ett
Balanseringsrelä som styrdes från en balanseringspotentiometer i
Bränslevolymindikatorn. Då ventilerna var öppna leddes bränslet från
tankpumparnas trycksida tillbaka till samlingstankarna i respektive
tankgrupp, så att mindre bränsle förbrukades från den tankgrupp vars
ventil var öppen. Under flygning var alltid en ventil öppen och en
stängd och skiftade läge då bränslevolymmätarens visare indikerade en
differans på 4 % mellan grupperna.
Funktionsövervakningen indikerade fel i signalbehandlingen till
indikatorn (förstärkarfel) och presenterades genom att det berörda
systemets visare vandrade moturs mot 0 % och stannade strax där under.
Funktionskontroll av systemens mätkretsar kunde ske i drift med
två återfjädrande tryckströmställare i kabinen märkta PROV
BRÄNSLEMÄTNING, FRÄMRE, BAKRE. Vid intryckning gick berört systems
visare mot 0 % och när knappen släpptes ut vandrade visaren åter till
ursprungsvärdet om systemet fungerade som det skulle. Om visaren i
stället stannade när knappen släpptes ut fanns ett fel någonstans i
systemet.
Mätsystemets principiella arbetssätt utgjordes av en
kretskoppling som kan jämföras med en Wheatstone-brygga. Främre och
bakre gruppens bryggor fungerade helt lika, endast den gemensamma
Justerlådan skilde dess funktioner något.
Strömkällan till bryggkopplingen utgjordes av en
Isolationstransformator matad med 115V, 400Hz vars sekundärlindningar
gav glöd- och anodspänning till förstärkarens elektronrör samt matar
bryggan och en referenspotentiometer, styrd av visaren i indikatorn med
anpassade spänningar med 0- respektive 180-gradigt fasläge. I bryggans
nedre ben, punkt 9 (180 grader) matades alla givare samt
justerkapacitansen för ”Tom” tank. Givarnas kapacitanser jämfördes med
en fast kapacitans matad från bryggans övre ben, punkt 6 (0 grader).
Utspänningen från den jämförelsen i punkt B (0- eller 180 grader),
jämfördes också i samma punkt med utspänningen från
referenspotentiometerns löpare i indikatorn som i sin tur var kopplad
till ingången på förstärkaren. Vid tomma tankar och vid obalans i punkt
B förstärktes felsignalen i förstärkaren med hänsyn till fasläget och
den utgående spänning drev en 2-fasmotor via en utväxling visaren och
löparen på referenspotentiometern i indikatorn som dels återställde
balansen i bryggan och dels visaren att visa 0 %. Eventuell felvisning
kunde justeras med ”Tom”-kapacitansen. Vid fulla tankar drev obalansen
i punkt B motorn via förstärkaren visaren till 100 %. Eventuell
felvisning kunde justeras med ”Full”-kapacitansen.
Vid
omkoppling till mätning av bränslemängden i FT växlade ett relä i
Justerlådan för FT, styrt från omkopplaren MÄTSYSTEM FÄLLTANK i kabin,
bort inre systemets givare och kopplade in FT-givarna.
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-01-19
Källor: Beskrivning Flygplan 35ABCDEFJ
|