Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!
 

 

Operativ Tidsperiod  

       /===\

 ------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|----------

       1945   1950               1960               1970                1980               1990

 

 

Flygradiostation typ V (Fr V, FR-5)      Notis 2

 

 


S M-enhetens frontplatta. Klicka på bilden för större format!

S M-enhetens frontplatta

Foto AEF

Klicka här för större bild med förklarande text

 

 

 

 

SM enhet utan kåpa

SM enhet utan kåpa

Foto AEF

 

Stationens handhavande skilde sig från tidigare stationers på ett påtagligt sätt och kan vara värd att kommentera


Stationen var utförd för två fasta frekvenser F1 och F2. Största skillnaden mellan F1 och F2 skulle vara 25 kHz. F1 ställdes in med ratten märkt ”Frekv.inst.sändare F1”. F2, som alltid skulle vara större än F1, inställdes för både sändare och mottagare med hjälp av ratten ”Frekv.skillnad” vilket påverkade sändarens styroscillator och antennavstämnings spole samt lokal-oscillatorn i mottagaren. Med hjälp av intoningsomkopplaren kunde sändaren ställas in på mottagarens frekvens eller  omvänt.

Mottagarens frekvensinställning kunde finjusteras ± 15 kHz från manöverapparaten genom att dess variometer påverkade induktansen i mottagarens oscillatorspole. Efter genomförd inställning kunde varje ratt låsas med en liten skruv med lättrad huvud.

Eftersom antennen satt på flygplanets undersida ändrades kapaciteten då maskinen lyfte. Detta innebar att om stationen var avstämd till max antennström på marken blev strömmen på grund av kapacitansändringen betydligt mindre efter starten. För att kunna ändra avstämningen från manöverapparaten i kabinen via två tryckknappar fanns en manövermotor som över en böjlig axel påverkade antennens avstämningsspole så att max antennström åter kunde indikeras.

Rutinen var att när flygplanet lättat och landställen fällts in skulle föraren manövrera knapparna för ”Ant.avst” tills max ström på antennströmsinstrumentet erhölls.

För att minska förarens manövrering efter start kunde man snedstämma antennkretsen med c:a 5 skaldelar (Fpl 21) mindre än det ursprungliga redan på marken och på så sätt komma närmare rätt avstämning i luften.

 

Skrivet av K-G Andersson
Senast uppdaterad 2008-09-14

 

Källor:  Provisorisk instruktion för flygradiostation Fr V.
Del 1. Handhavande och skötsel.