
J35J med robotbeväpning

FLI-35 Flyglägesgivare
Gyroenhet och Elektronikenhet (dator)
Större bild

ANPE-35
(tidigare Förstärkare II FLI-27)
Större
bild

Navigeringssytemets
Manöverlåda ML
Större bild

Navigeringssytemets
Indikatorenhet IE
Större bild
|
Allmänt
Till
flygplan J35J
kom att anskaffas och i samband med ombyggnad från
J35F2 att
installeras ett moderniserat plattformssystem vilket beskrivs i
Flyglägesinstrument
FLI-27/FLI-35. Detta medförde att en enhet, Förstärkare II ur
FLI-27, blev utan funktion och utrymme friställdes för andra
faciliteter. Ledningen för Försvarets Materielverks Flygplanbyrå FMV-F
tillsammans med Flygvapenchefens Flygavdelninen beslutade då att införa
en enklare navigeringssystem för att vara flygförarna behjälplig vid
planering av och flygning i alla väder och mörker. En specifikation
skapades och uppdraget att utveckla systemet gick till Centrala
Verkstaden i Malmslätt, CVM, att tillsammans med Centrala Verkstaden i
Arboga, CVA, förverkliga det praktiska arbetet och utveckla programvaran
till en dator vilken byggdes in i den tomma Förstärkaren. Den fick
benämningen Anpassningsenhet ANPE-35. Tillkom gjorde också en
Manöverlåda (dito för FLI-27 utgick) och en Indikatorenhet
(Flyghöjdinställare FHIS DC-2 utgick) för kommunikation med datorn och
presentation av utdata.
I navigeringssystemet ingick följande enheter;
-
Flyglägesgivare FLI-35
-
Anpassningsenhet
ANPE-35
-
Manöverlåda ML
-
Indikatorenhet IE
Uppbyggnad och Funktion
ANPE
-35 var den datoriserade enheten i systemet för att utföra
navigerings- och bränsleberäkningar för flyguppdrag. Den innehöll en
kraftenhet samt ett antal kretskort som bland annat var bestyckade med
ANPE-35 dator och minneskretsar. Beräkningsfunktioner som
funktionsövervakning, felregistrering, navigering och bränslebehov
genomfördes av datorn och dess minne. Om beräkningfunktionerna uteblev
på grund av fel i datorn, fungerade likväl FLI-35 primära funktioner
såsom kurs- och attitydpresentationer via det ingående felvarnarkortet.
Navigeringssystemet hade tillsammans med FLI-35 flera uppgifter
och de olika delarna i systemet bestod av ett antal olika Moder.
Dessa
beskrivs kort nedan;
-
Uppstartningsmod. Inträdde när FLI strömsattes och gyrona
snabbrestes och funktionsövervakning startades. Kursgyrot
magnetövervakades för en grovinställning.
-
Markmod utan motor. Inträdde efter uppstartning av FLI när
samtliga funktionsövervakningssignaler indikerade full funktion.
Flyglägesgivaren arbetade i ”fritt gyro-mod” och övervakades och
kompenserades för drifter i alla kordinater.
-
Markmod med motor. Inträdde om inga felsignaler indikerades i
föregående mod när flygplanmotorn startades.
-
Flygmod. Inträdde vid rotation (noshjulet fjädrar ut) strax för
lättning. I samband med starten och fram till rotationen gjordes en
jämförelse mellan flygplanets kurs och den i datorn inlagrade
bankursen. Avvek dessa <15 grader korrigerades flygplanets kurs till
bankursen. Var skillnaden >15 grader övergick FLI till
magnetövervakad mod. Vid landning återgick systemet till Markmod med
motor 10 sekunder efter det noshjulet fjädrades in.
-
Reservmod. Inträdde för FLI antingen av funktionsövervakningen
eller vid manuellt val från ML. Navigeringsberäkningarna
fortsatte. Kursgyrot övergick till magnetisk övervakning från
kursgivaren. Indikeringen på IE slocknade och lampa MAG ÖV på
ML tändes. Kvittering kunde ske med AV/BÄ på IE vilken
tändes upp igen, dock med fortsatt magnetisk kursövervakning och MAG
ÖV tänd på ML.
-
Gyroåterstartningsmod. Inträder vid kraftavbrott och
varaktigheten < eller > 30 sekunder avgjorde om återgång skulle ske
till Markmod med eller utan motor eller Uppstartningsmod.
-
Funktionsövervakning. Systemets funktioner och prestanda
kontrollerades under drift av såväl hård- och mjukvara. Larm
registrerades, som på marken kunde tas fram som en Snabbrapport via
ML.
-
Två
alternativa felvarningar kunde erhållas; Prestandavarning, släckt
IE och/eller felvarning FLI, flaggan synlig på
horisontindikatorn och släckt IE.
Manövrering
och Presentation.
ML
var placerad till höger i förarkabinen och hade en omkopplare
för nedanstående funktioner;
-
NORM.
10 navbrytpnkter (referens- eller lola (longitud/latitud) -punkter
kunde lagras i 10 fack, numrerade 1 – 10 vilka kunde ersättas med
ny/alt landningsbas. Alltid startbas i fack 1.
-
IN B/LS. Se läge NORM.
-
MAG ÖC. Manuell övergång till Reservmod, MAG ÖV tänd på ML.
-
TEST. Snabbrapport kunde utläsas på marken på IE av under
flygning eller på marken registrerade värden och felfunktioner i
systemet.
-
VIND. Vindprognos kunde lagras före start eller under flygning.
-
HÖJD. Höjdvarningsfunktionen VH utnyttjas ej. Texten FEL visades
på IE.
-
SYNK. Knapp som på marken ger övergång till MAG ÖV-mod för
synkronisering av kursgyrot till magnetisk kurs. Lampan tänds på
ML, slocknar när funktionen är klar. Under flygning, samma
funktion, dock måste normalmod initieras med AV/BÄ på IE och
kursgyrot är magnetiskt övervakat resten av flygningen.
-
LJUS. Reostat för ljuset på IE display.
-
Lampa MAG ÖV. Lyste vid magnetövervakat kursgyro.
-
Lampa FIX. Lyste när fixtagning gjorts och accepterats av
systemet.
-
Knappsatsen användes för val av fack i NORM och vindprognos i
VIND. Presentation på IE. Knapp ENT verkställde inmatningen
och knapp CLR rensade IE.
IE
var placerad till höger på instrumentpanelen och hade en display
som presenterade inmatning från ML eller önskade värden som
valdes med IE-knapparna enligt nedan;
-
FIX.
Intryckning gav positionsuppdatering eller inmatning av aktuell
fixpunkt.
-
B/LS. Intryckning presenterade aktuellt fack i 1,2 sekunder och
därefter antingen bas/ref.nummer eller lola växlande på IE .
-
VH%. Intryckning visade på IE bränsleåtgången i % till
vald brytpunkt eller landningsbas.
-
AV/BÄ. Intryckning visade på IE avstånd och bäring till
vald brytpunkt eller landningsbas växelvis
Skrivet av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-03-20
Källor: Beskrivning
J35J, Beskrivning SFI J35J
|