Viggenflygplanen
AJ37,
AJ37SH, AJ37 SF och SK37 samt AJS, AJ37SF och AJ37SH
hade ett hydraulmanövrerat, servostyrt Grundstyrsystem GSA, utvecklat av
Saab. Dess höjd- skev- och sidstyrning utfördes med en styrspak och två
pedaler som påverkade ving- och sidoroder samt för ökad lyftkraft vid
start och landning av landställsreglaget som påverkade nosvingeklaffen.
Som komplement till GSA fanns en analog
Styrautomat SA-06 utvecklad av SAAB med en avionikenhet
tillverkad av Honeywell i USA.
Styrautomaten SAs uppgift var dels att
möjliggöra automatisk styrning av flygplanet via GSA i roll-, tipp- och kursled,
så kallad Attitydhållning, eller för höjdstyrning, så
kallad
Höjdhållning och dels enbart för stabilisering i tipp-
och/eller girplanet vid manuell styrning med GSA, så kallad Dämpning.
SA fick sina attitydreferenser från Flyglägesinstrument FLI-37 och höjdreferenser från Luftdatasystem LD-4
och Radarhöjdmätare RHM.
SA arbetsfunktioner
indelades i Spakstyrning SPAK, Attitydhållning ATT och
Höjdhållning HÖJD. Funktionerna kunde inkopplas manuellt med
knappar uppe till vänster på instrumentpanelen.
SA verkställande organ mot GSA utgjordes av
elektrohydrauliska Serieservon i alla funktioner. För omvandling,
förstärkning och anpassning av de olika signaltyperna hade SA en
avancerad avionik med bland annat utsignaler som var
fartkompenserade från LD-4 för optimala
roderutslag.
I läge SPAK
ingick enbart Dämpfunktionerna och som signalgivare användes Momentgyron
och ett Renflygningsdon. Funktionen inkopplades automatiskt vid
motorstart eller manuellt. GSA rodren styrdes i seriefunktion och
påverkade ej styrspaken. Dämpfunktionerna kompenserades för typiska och
oönskade tipp- och girsvängningar samt i girled även för oren flygning
vid snedanblåsning eller obalanserad yttre last. Funktionen fanns även
med i övriga SA-funktioner.
I lägena ATT och i HÖJD styrdes
också GSA i seriefunktion, det vill säga påverkade inte styrspaken så att
flygplanet bibehöll den attityd i ATT och attityd och flyghöjd i HÖJD
det hade omedelbart före manuell inkoppling.
I ATT var tre hållfunktioner verksamma,
Tipp- Roll- och Kursattityderna. Piloten kunde med en Tipp/Roll-trimknapp
på styrspakens övre del tillfälligt ändra tippattityden genom att trimma
om SA tippattityd med Tipp/Roll-trimknappen framåt eller bakåt utan att
bryta ned systemet till manuell styrning i GSA. Han kunde även svänga
flygplanet genom att manövrera Tipp/Roll-trimratten åt vänster eller
höger. Härvid bankade flygplanet till en optimal fartstyrd rollvinkel för
en likvärdig svängradie oberoende av farten intill det piloten på nytt
påverkade Tipp/Roll-trimknappen för återgång till planflykt.
HÖJD är en påbyggnad av ATT-funktionen.
Det innebär att flygplanet kan Tipp- Svängkommenderas som i ATT utan att
förlora i höjd på grund av höjdhållningen. Höjdfunktionen avlastar även piloten
från att övervaka höjdförändringar bland annat på grund av fartändringar.
Hållfunktionerna
kunde med styrspaken övermannas för snabb korrigering av flygläget med
manuell styrning via GSA samt därefter automatiskt återgå till den
attitydhållande funktionen som tidigare var inkopplad.
Hela SA-funktionen övervakades av ett
Säkerhetssystem som dels före inkoppling själv gjorde en
testrunda i systemet och dels vid fel under drift kopplade bort SA vid
olika typer av fel samt gav larm på en Varningstablå.
För urkoppling av samtliga funktioner fanns på styrspaken en central
Snabburkopplingsknapp så kallad SNURK samt en
Automatsäkring i kabinen.
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2018-04-10.
Källa:
FPL
AJ37 Beskrivning del I
|