
J35A

J35B

SK35C
|
Drakenflygplanen
J35A och J35B och
SK35C var utrustad med ett
hydraulmanövrerat grundstyrsystem GSS utvecklat av Saab. Dess höjd och
skevstyrning utfördes med en styrspak samt i sidstyrled med pedaler. Som
komplement till GSS fanns en Styrautomat SA 51, som utvecklats av LEAR i
USA.
Styrautomatens uppgift var dels att via GSS utföra automatisk
styrning i roll-, tipp- och kursled, s k Attitydkontroll
eller Styrning, dels enbart för stabilisering i tipp-
och/eller girplanet vid manuell styrning, sk Pitch- (tipp)
resp Girdämpning.
SA fick sina attitydreferenser från Flyglägesinstrument FLI 23 i
J35A, FLI 25 i J35B och FLI 19 i SK35C. Som signalgivare för
dämpfunktionerna användes Momentgyron och ett Renflygningsdon. SA
verkställande organ mot GSS var elektrohydrauliska Parallellservon för
attitydstyrningen och Serieservon för dämpfunktionerna. För omvandling,
förstärkning och anpassning av de olika signaltyperna hade SA en
avancerad avionik samt kompensatorer för optimala roderutslag vid olika
farter.
I läge Styrning styrdes GSS direkt så att flygplanet bibehöll den
attityd det hade omedelbart före inkopplingen. Utifrån denna kunde
flygföraren med ett Svängvred och/eller en Upp/Nedratt
samt en Rolltrimratt på SA Manöverpanel manövrera resp
trimma till ny kurs, tipp eller rollattityd. Funktionen övervakades av
ett Säkerhetssystem som kopplade bort SA vid olika typer av fel
samt gav larm på en Tablå.
I versionen SA 51B i J35B kunde Styrning kopplas till ett
standby-läge med en Tangent på styrspaken.
I SK35C togs funktionen Styrning bort efter allvarliga incidenter
med spontana inkopplingar och fick därefter beteckningen SA 51C.
I funktionerna Pitch- och/eller Girdämpning styrdes
GSS i seriefunktion (d v s påverkade ej styrspaken) att kompensera för
typiska och oönskade tipp- och girsvängningar samt i girled även för
oren flygning vid snedanblåsning eller obalanserad yttre last.
|