Autotestare 701
Elliott Brothers Ltd
Skrivet av Lennart Höglund
InnehållOrderElliott
Brothers Ltd erhöll en order på leverans av en hålremsstyrd ATE under 1963 med
planerad leverans sommaren 1964. Kraven var ställda för provning av Fpl 35F med
tanke på att autotest skulle införas för provning av Fpl 37. Tekniska lösningarDen ATE som utvecklades av Elliott Brothers Ltd (i fortsättningen Elliott) innehöll många tekniska lösningar från dator Elliott 803B som tillverkades i ett antal exemplar i början av 1960-talet.
MinilogsElliott var
en av Englands mest framstående komponenttillverkare och utvecklade en krets
kallad ”Minilog”. En minilog innehöll komponenter
(transistorer, motstånd mm) som tillsammans bildade olika funktioner, såsom
grindfunktioner, ingjutna i en plastkåpa. Miniloggen var utvecklad främst för
dator Elliott 803B men kom att utgöra en av byggstenarna i ATE 701.
Se katalog Minilog Design Bulletins. Hålremsläsare
Elliott ATE Anslutningar
Alla anslutningar mellan de analoga instrumenten och testpunktsväljaren skedde på framsidan vilket gjorde att det var lätt att underhålla testaren. Progressmöte och provProgressmöteUnder
utvecklingstiden hölls ett progressmöte där FMV representerades av Alf
Gustafsson och Lennart Höglund. Elliott hade bokat in FMV:s representanter på
det då nyrenoverade Top Rank Motor Inn som senare skulle inhysa skådespelarna
under inspelningen av filmen Rally.
Vad som inte framgick var att vattenkokaren startade c:a 2 timmar före väckning
och förde ett kolossalt oväsen. Mr Bottom frågade hur natten varit varpå Alf svarade att vi sovit gott ända
tills thevattenkokaren startat och att det skulle vara roligt att träffa
konstruktören av detta vidunder. ”Det är jag som konstruerat den” sa Mr Bottom
varefter det blev pinsamt tyst. Acceptenstest och MTBF-provEftersom det
var en tävling mellan Hughes Aircraft C:o i USA och Elliott spreds en hel del
rykten om start av leveransprovet trots att konstruktionen inte var färdig. På
samma sätt lät Elliott FMV i Sverige tro att man startat leveransprovet.
Problemet var att vi som var i England (Lennart Höglund och Åke Dagerhäll) för
att övervaka proven endast kunde hålla kontakten med dåvarande CVA via brev.
Under tiden ringde Elliott och meddelade att proven startat.
Elliott klarade så småningom leveranskontrollen men inte MTBF-provet utan fick
leverera med en kvarstående anmärkning då tiden var knapp för att hinna
utvärdera vilken väg man skulle välja för flygplan 37, datorstyrd eller
hålremsstyrd ATE. VisningarLennart
Thornström arrangerade ett antal visningar för höga chefer inom FMV och för
pressen. Sådant är livet när demonstrationsdjävulen slår till.
|