|
Autotestare 701
Elliott Brothers Ltd
Skrivet av Lennart Höglund
InnehållOrderElliott
Brothers Ltd erhöll en order på leverans av en hålremsstyrd ATE under 1963 med
planerad leverans sommaren 1964. Kraven var ställda för provning av Fpl 35F med
tanke på att autotest skulle införas för provning av Fpl 37. Tekniska lösningarDen ATE som utvecklades av Elliott Brothers Ltd (i fortsättningen Elliott) innehöll många tekniska lösningar från dator Elliott 803B som tillverkades i ett antal exemplar i början av 1960-talet.
MinilogsElliott var
en av Englands mest framstående komponenttillverkare och utvecklade en krets
kallad ”Minilog”. En minilog innehöll komponenter
(transistorer, motstånd mm) som tillsammans bildade olika funktioner, såsom
grindfunktioner, ingjutna i en plastkåpa. Miniloggen var utvecklad främst för
dator Elliott 803B men kom att utgöra en av byggstenarna i ATE 701.
Se katalog Minilog Design Bulletins. Hålremsläsare
|
|
|
|
|
Don Price berättar för |
Harry Cook samtalar med Arman i
bakgrunden |
Elliott klarade så småningom leveranskontrollen men inte MTBF-provet utan fick
leverera med en kvarstående anmärkning då tiden var knapp för att hinna
utvärdera vilken väg man skulle välja för flygplan 37, datorstyrd eller
hålremsstyrd ATE.
Under utprovningen i Sverige fick Elliott tillåtelse att tillgodoräkna sig den
drifttid som genererades som en del av MTBF-provet. Det innebar att Elliott hade
personal stationerad i Arboga under nästan 2 års tid men klarade trots detta
inte av MTBF-provet. Provet fick därför återupptas i England sommaren 1966 men
det hjälpte dem föga.
Största problemet med denna ATE, som gjorde att Elliott inte klarade
MTBF-provet, var de Mercury-wetted-reläer (kvicksilverreläer) som användes i testpunktsväljaren.
Lennart
Thornström arrangerade ett antal visningar för höga chefer inom FMV och för
pressen.
Vid en av visningarna för chefer från FMV hade man delat in deltagarna i tre
grupper med guider från dåvarande CVA. Den mellersta gruppen hade dåvarande
chefen vid CVA, Anders Högfeldt, som guide. För detta fick vi göra i ordning
demonstrationsprogram för HAC-ATE:n vid fpl 35F-riggen och för Elliott-ATE:n vid
fpl 35D-riggen.
När den första gruppen anlände ville inte Elliot-ATE:n fungera utan jag fick
berätta vad det var de tittade på. I pausen mellan grupperna arbetade vi febrilt
med att få igång testaren och lyckades precis i tid att få den att fungera för
den mest betydande andra gruppen av besökare. När sedan den tredje gruppen kom
fungerade den inte igen.
Sådant är livet när demonstrationsdjävulen slår till.