Jaktversionen av flygplanet
JA37 Viggen blev utrustad med ett
Testsystem efter en specifikation från Försvarets Materielverk FMV. Det utvecklades
i huvudsak av flygplanets tillverkare SAAB med stöd av underleverantörer
av olika delsystem. Systemet var anpassad för att ge flygplanet en
optimerad fältmässig funktion med så liten kringutrustning som möjligt. Med testfunktioner avsågs funktioner som att:
-
vid det förebyggande underhållet verifiera tjänstbarhet främst hos
avioniksystemet.
-
vid det avhjälpande underhållet lokalisera upptäckta fel samt efter
åtgärd kontrollera berörda funktioner och/eller prestanda.
Detta åstadkoms
genom att utnyttja digitala testprogram och media samt att
nyttja program- och minnesutrymme i flygplanets centrala dator och
undersystemens egna datorer. För ändamålet fanns i dessa datorer av respektive leverantörer
komponerade testprogram för test av respektive undersystem samt ett så
kallat
Yttre minne YM. YM bestod av en databandspelare, inbyggd i en stötsäker
låda med utformning och egenskaper för att kunna användas i sämsta
tänkbara yttre miljö. YM anslöts till flygplanet med kabel i speciellt
uttag samt kunde laddas med bandkassetter innehållande testprogram för
respektive undersystem. All test aktiverades via en Testpanel TP i förarkabinen som genom ett
administrativt program i den centrala dator startade och stoppade
respektive program. På en Datapanel DAP i kabinen avlästes i dess
sifferfönster de olika programvalen samt eventuella felindikeringar. Testfunktionerna var uppbyggda i tre nivåer.
FK
FK var utformad för att på A-nivå och utan yttre programhjälp användas
av tekniker för testbehovet av avioniksystemen vid:
FK kunde även användas av flygföraren för att t ex under skede
”beredskap” kontrollera delar i avioniksystemet.
IPK/IFL
IPK är utformat för att med hjälp av YM vid förebyggande underhåll
användas för kontroll av att funktioner och prestanda hos
avioniksystemet fyller ställda operativa krav. Testintervall var fastställt i speciell Underhållsplan UHP och var olika
för olika system.
IFL är avsett för fellokalisering ned till Utbytesenhet UE av fel
upptäckta av flygföraren, Funktionsövervakningen FÖ, FK eller IPK. Separata testfunktioner.
De separata testfunktioner aktiverades automatiskt eller manuellt. Dessa
utgjordes av:
De UE som slogs ut av flygplanets olika tester sändes till B-nivå
(Flygverkstad på Förband) eller C-nivå (Centrala Verkstäder) för
fellokalisering i Automatiska testare ATS eller i manuella provbänkar.
Källa: Beskrivning FPL JA37, del 4.
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterat 2014-09-21 |