Under
våren 1973 gjordes inom dåvarande FFV/CVA på uppdrag av Volvo en
utredning av möjligheterna att automatiskt slutkontrollera
personbilsmodellerna 140 och 160 i produktionsmiljö.
Volvo
hade redan under 1972 påbörjat viss egen försöksverksamhet. Man hade
sammanställt en ”önskelista” på de funktioner som man ville få
automatiskt provade. Volvo hade vid den tiden fått vetskap om
autotestverksamheten vid CVA för flygplan 37 Viggen.
Under
senare delen av 1972 startade en dialog med ett antal möten i Arboga och
vid Torslanda-verken i Göteborg. Intresset från Volvos sida växte under
tiden och på nyåret 1973 lades en beställning på CVA via FFV/HK
marknadsavdelning.
Kravspecifikationen var i stort enligt ”önskelistan” och hade
kompletterats med övergripande krav på provningssystemet på bland annat
tillförlitlighet och tillgänglighet samt redovisning av tänkbara
systemlösningar. Provningen skulle kunna utföras av en tekniker
och skulle klaras på 6 minuter. En omfattande dokumentation av
provningen skulle tas fram och lagras.
Utredningen startade 20 jan och skulle vara klar 30 april 1973.
Artikeln
Automatisk provning av Volvo-bilar i
produktionsmiljö beskriver utförligt genomförandet av utredningen och de
tekniska lösningar som föreslogs.
Skrivet
av: Alf Gustafsson
Senast
uppdaterad: 2011-02-16
Källor:
Utredningsrapporten, brev och egna anteckningar samt inte minst
medverkan av Lennart Höglund.
|