Första jetlandningen på Johannisberg

Ur VLT 1959-02-20   Bilder från Anders Sturesson


 Provflygaren Gösta Hedén pekar på kungens namnteckning omgiven av beundrande elever vid Flygförvaltningens verkstadsskola i Västerås

 

Kl. 15.45 på torsdagen var något av ett flyghistoriskt ögonblick i Västerås, då ett jetplan för första gången landade i snön på Johannisbergs flygfält. Det var CVV:s provflygare Gösta Hedén som gick ned med ett plan av typen Lansen (A32A).

Landningen genomfördes synnerligen elegant och eleverna vid Flygförvaltningens verkstadsskola, som bevittnade det hela, hurrade allt vad de orkade, då Hedén rullade in med planet på skolans gård.

 

Det var från början ett ganska nervpirrande flygföretag för dem som åsåg det hela från marken. Hedén startade från F1 och flög sedan några varv runt Johannisberg. Han gjorde ett par magnifika "tryckningar" på lägsta höjd över fältet och susade fram med en hastighet av 1100 km/tim för att snabbt försvinna upp i rymden i en s.k. stigande roll. Det var en briljant syn i det strålande solskenet. Föraren tycktes ta det hela mycket lätt och snurrade omkring uppe i luften för att bli av med så mycket bränsle som möjligt.

 

På fältet hade F1: s snöröjare plogat upp en 400 meter lång bana. Den totala landningssträckan var 1000 meter, varav 600 meter bestod av halvmeterdjup snö, som man hoppades skulle bromsa upp flygplanet under utrullningen efter sättningen. Planet hade omkring 215 km/tim, då det tog mark.

 

 

Hedén kom plötsligt med sin Lansen in över fältet på låg höjd och fällde ut landningsstället. Så gjorde han en försökslandning, drog på gas och försvann igen för att återkomma i en "tryckning" över åskådarna. Efter ytterligare ett landningsförsök, som givetvis förhöjde spänningen bland åskådarna, kom planet igen en tredje gång och då satte Hedén jetplanet perfekt på banan och därmed hade det första readrivna flygplanet landat på Johannisberg.

 

 

Vid landningen fick han en oberäknad kontakt med en snövall, men det klarade den garvade flygföraren perfekt. Trots att han hade en låg besvärande sol i ögonen genomförde han landningen som om han skulle ha tagit ned Lansenplanet på betong.

 

Undra sedan på att eleverna vid verkstadsskolan hurrade när Hedén körde in. Anledningen till att planet togs ned på Johannisberg är att det skall bli studieobjekt för eleverna vid Flygförvaltningens verkstadsskola.

 

Det är precis inte heller vilket Lansenplan som helst, utan det första, som byggdes av SAAB i Linköping. Framme i nosen har kung Gustaf Adolf skrivit sin namnteckning och det skedde när majestätet för första gången fick se det numera hypermoderna allvädersplanet Lansen.

Jaktversionen av planet kommer F1 att så småningom utrustas med.

 

 

Bearbetat för webben av Roland Persson 2016-12-20

 

     Läs AEF:s notis om Flygplan 32

     Läs AEF:s notis om Attacklansen A32A