
A32A med två RB04 från F7
Större
bild

Beväpningsalternativen
Större bild

Förarplatsen
Större bild
Data prestanda |
Motor
Dragkraft
Med EBK |
RM 5A
3460 kp
4700 |
Spännvidd |
13,00 m |
Längd |
14.94 m |
Höjd |
4,65 m |
Tomvikt |
7438 kg |
Startvikt med
2500l bränsle |
10413kg utan
Yttre beväpning |
Bränsle int. |
3500 liter |
Bränsle ext. |
600 liter |
Max fart |
1125 km/h (0,91) |
Marsch fart |
850 km/h (M 0,8) |
Landn. fart |
210 km/h |
Stighastighet
marknivå |
60 m/s |
Flygsträcka |
1850 km |

RB-04 i G-balk
F15 Museum
Större bild

PS-431 i nosen på A32A
F15 museum
Större bild |
Bakgrund
Under andra världskriget hade attackflyget utvecklats ur
bombflyget, som i huvudsak verkade med insatser mot mål med stor
utbredning exempelvis industriområden. Attackflyget däremot
sattes in mot mål med liten utbredning
till exempel fartyg, stridsvagnar, truppkoncentrationer och flygbaser. För
detta ändamål var attackflygplanen, förutom bomber, utrustade med
raketer, kanoner och senare under kalla kriget styrda vapen,
attackrobotar.
Flygvapnets första attackflygplan utvecklades ur B18B och T18B
som var baserade på F17. Vid F17
började flygvapnets taktik för attackförband utvecklas under åren
1948-1956.
Invasionsförsvar
Parallellt med utvecklingen av attacklansen pågick vid försvarets
robotvapenbyrå, senare flygförvaltningens robotbyrå, ett intensivt
utvecklingsarbete på det, som skulle komma att bli världens första
flygburna robot avsedd för bekämpning av fartyg RB304 senare
RB04.
Ett antal divisioner om åtta A32A Lansen på lägsta höjd, svåra att i
tid bekämpa med kanonluftvärn, alla försedda med två RB04, som var och en var kapabel att
sänka även större eskortfartyg i en invasionsflotta, borde ha en
avskräckande effekt, även på en stormakt.
Dessa förband var sammanhållna i Första attackeskadern
E1, på sin tid kallad ÖB:s
klubba.
Hotbilden – En sovjetisk invasion över Östersjön – var högst påtaglig
under det kalla krigets första hälft.
Tillverkning och leveranser
A32A i sitt slutliga utförande flög för första
gången i juni 1956. Mellan juni 1956 och juli 1958 levererade Saab 284
A32A till flygvapnet som initialt tillfördes fyra flottiljer.
I samband med nedläggningen av F14
överfördes A32A till F15 som därmed
omvandlades till attackflottilj.
All beväpning monterades på Saab men installation av radarutrustning
utfördes av CVA i Arboga.
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F17 |
T/B18B |
1956-1975 |
J35F |
F7 |
A29B |
1956-1974 |
AJ37 |
F14 |
A28B |
1957-1961 |
Nedlagd |
F6 |
A29B |
1957-1978 |
AJ37 |
F15 |
J29F |
1960-1975 |
AJ37 |
Beväpning
Attackversionen var beväpnad med fyra 20 mm akan placerade i
nosen försedda med 180 skott per kanon
Under vingar och kropp hängdes den yttre beväpningen i fyra olika typer
av balkar.
A-balken, max sex under vardera vingen, var avsedda för lätta
bomber och attackraketer, enkel
eller dubbelhängda
B-balken, två under vardera vingen, var avsedd för tunga bomber
D-balken under flygkroppen var avsedd för en
500/600 kg bomb.
G-balken, en under vardera vingen var avsedd för RB04.
Sikten för dessa vapen var reflexsikte S-5A integrerat med bombsikte BT9C.
Med full last av vapen och max bränsle användes EBK vid start. Det
allmänna omdömet var att A32A hade en svag motor med hänsyn till den
önskvärda vapenlasten.
Som vapenbärare ansågs attacklansen vara föredömligt stabil och
lättmanövrerad.
Elsystem
Som första flygplan i flygvapnet hade Lansen förutom ett
likspänningssystem, växelströmsgeneratorer som levererade 400Hz
200/115V.
Avionik
A32A lansen var det första flygplanet från Saab som var försedd
med en flygradarstation.
Attackflygets väg till målet var ofta på lägsta höjd i radarskuggan för
mark- och fartygsradar. Klotter från underliggande terräng eller hav,
gav dessutom skydd från fientlig flygburen radar.
För att säkert kunna flyga på mycket låg höjd var
attacklansen utrustad med en radarhöjdmätare som mätte den momentana
höjden till underliggande terräng/hav.
Mera om
Avioniksystemet A32A
Avveckling.
A32A Lansen var som attackflygplan operativ i flygvapnet under 22 år.
Avvecklades 1978. Läs mer: Attack - Piloternas vardag både fars och katastrof Ur tidskriften FOI framsyn 2004 nr1 A32A med nummer 1 landar för sista gången 1959-02-19 på Johannisbergs flygplats i Västerås.
Sista flygningen med attack-Lansen Utdrag ur Flygvapennytt 1978 nr 1 Taktiska anvisningar för attackförband TAA 61. 1961 års upplaga. TAA 61 innehåller detaljerade riktlinjer för attackförbandens taktiska uppträdande i krig. Stort pdf-dokument 65 MB 113 sidor. Se en film om A32: Attackflyg 19 minuter lång. Från Flygvapnets Filmdetalj. Källor:
Lansen S Stridsberg Allt om hobby 1992
Aktuella
tekniska order i huvudsak TOMT 32-80 serien.
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2019-10-06
|