
B18B med sina typiska motorkåpor
Större
bild
|
Totalt tillverkades 244 stycken FPL18 i två huvudversioner.
B18A som var utrustade med stjärnmotorer på 1065 hk och
tillverkades i 64 exemplar under åren 1944-1945.
Dessa flygplan byggdes om under 1946-1950 till spaningsplan S18A och
försågs med lodkamera och noskamera. Vidare utrustades S18A med
spaningsradar och radarhöjdmätare. S18A avvecklades 1959
B18B var utrustade med radmotorer på 1475 hk och fick därmed
förbättrade prestanda och tillverkades som bombflygplan i 119
exemplar under åren 1945-1949. B18B avvecklades 1958
T18B, torpedflygplanet tillverkades i 62 exemplar under åren 1947-1948.
Tillgängliga torpeder var inte anpassade till T18B:s höga fart, varför
T18B fick andra roller.
Bl.a. modifierades planen för att kunna utrustas med en 57mm kanon.
Vissa T18B utrustades med samma radar som S18A för
att kunna fylla funktionen som stigfinnare till ett bombförband. T18B
avvecklades 1958
Med SAAB18 anses den svenska flygindustrin ha nått internationell
teknisk nivå. Dock något sent, Gloster Meteor med jetmotorer har
varit i luften redan 1943. I april 1944 var Tyska ME 262 operativa -
Nya utmaningar väntade.
Vill du veta mera
|