
B3 över Östersjön |
I december 1936 levererades det första Junkers Ju-86,
FV-beteckning B3, från Tyskland. Därmed fick Flygvapnet sitt
första medeltunga, 2-motoriga bombplan.
Flygvapnet fick med B3 ett helmetallflygplan, byggt att bära
1000kg bomber, 1700 liter bränsle och fyra mans besättning.
Startvikten på 8000 kg var smått fantastisk. Flyghastigheten låg
över 300 km/tim, i klass med samtida jaktflygplan.
Även om B3 inte var fullt modern vid leveransen, så hade den
ändå åtskilliga fördelar. Den var utprovad i tjänst, den kunde
levereras med de motorer som flygförvaltningen önskade och den
planerade svenska licenstillverkning skulle inledningsvis få
mycket stöd från Junker.
Detta senare var väsentligt, eftersom den inhemska flygindustrin
saknade erfarenhet av tillverkning av flygplan i
skalkonstruktion, som då internationellt helt började slå ut de
tidigare fackverkskonstruktionerna i trä, stålrör och duk.
Licenstillverkningen av B 3 inledde därmed, tillsammans med
licenstillverkningen av SK14 och B5, en ny epok i sättet att
bygga flygplan i Sverige.
B 3 avvecklades 1958
Vill du veta mera
|