Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!


Aktuell tidsperiod

 


 
1936-------------/

 
--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
       1950      1960      1970      1980      1990

 

 

B3 Bombflygplan  Junkers Ju 86K
Transportflygplan                               Notis 2


B3 inför landning
B3 inför landning
Större bild



B3 över Östersjön
Större bild



 


Blondie med buk i trä
Större bild

 

Data och prestanda för B3A

Längd

17,86m

Spännvidd

22,58m

Höjd

4,90m

Tomvikt

5590kg

Normal flygvikt

8200kg

Motor

2 st NOHAB
My III 820hk

Max hastighet

315km/h

Max flygtid

6 tim

Normal flygsträcka

840km

Max flyghöjd

6000m

Beväpning

ksp 3st 8mm

Bomblast

max 1000 kg

 

TP83 Pembroke ersatte TP9

TP83 Pembroke ersatte B3


Junkers Ju 86.
Tyskt bombplan som tillverkades av Junkers Flugzeug und Motorwerke AG och på licens i Sverige av Saab i Trollhättan med beteckningen B3.

B3 var ett lågvingat bombflygplan tillverkat helt i metall som flög första gången i november 1934. Serietillverkning inleddes i Tyskland 1936.
B3 förekom i ett flertal versioner i huvudsak beroende på motor och propellerinstallationen.
De första 40 flygplanen levererades från Tyskland med början 1936, medan ytterligare 40 flygplan skulle licenstillverkas av Saab. Denna tillverkning avbröts när 16 flygplan färdigställts. Flygplanet ansågs då föråldrat bland annat med hänsyn till erfarenheterna från Spanska Inbördeskriget

Operativ basering

Flottilj

Tidsperiod

Funktion

F1 Hässlö

1937-1945

 som bombflygplan

F3 Malmen

1940-1942

som fjärrspaningsplan

F11 Nyköping

1945-1947

F17 Kallinge

1944-1948

 för fällning av torpeder/minor


B18A/B övertog successivt B3:s roller.

Ett stort antal B3 byggdes om till transportflygplan, men behöll beteckningen B3. Dessa var i tjänst vid ytterligare ett antal förband till 1958 då de ersattes av TP83 Pembroke.

Det enda flygplan av typen B3 Junkers Ju 86 som är bevarat till eftervärlden finns på Flygvapenmuseum i Linköping

Elsystem: 24V DC med två generatorer

Avionik:
Flygradio: FR-1. I versionerna C och D utbytt till FR-2.
FR-7 installerades i alla flygplan med början 1948.
Radiopejl: FRP-1 i alla versioner
Kursstyrningsanläggning
Bombsikte m/36 (Zeiss) för fällning i planflykt

Nya uppgifter för B3
Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av flygnavigatörer i radarteknik. Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.
Dessutom var dessa flygplan utrustade med navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.

Ett antal transportflygplan byggdes om till provbänkar för utprovning av elektronik.
Ett av dessa flygplan blev som flygande provbänk för FOA, kallad Blondie och försågs under en tid med PS-29 radar.
Aktiv störning och identifiering av radarstationer, signalspaning, prov med remsfällning och navigeringsutrustning var exempel på uppgifter för Blondie som senare blev en del av 6:e transportgruppen på F8.

Den sista B3 kasserades 1958.

Skrivet av Stig Hertze

 

 

 Källor:

- Det Bevingade Verket, FMV Huvudavd. för flygmateriel

- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Flygplan Hans G Andersson, Allt om Hobby 1992

- SAAB Hans G Andersson Bevingade Ord Förlag 1990 

- Svenska Vingar Widfeldt-Hall Air Historic Research AB
- B3 Junkers Ju86 L Andersson Allt om Hobby 2002


Senast uppdaterad: 2012-08-07