
B3 inför landning
Större bild

B3 över Östersjön
Större bild

Blondie med buk i trä
Större bild
Data och prestanda för B3A |
Längd |
17,86m |
Spännvidd |
22,58m |
Höjd
|
4,90m |
Tomvikt |
5590kg |
Normal flygvikt |
8200kg |
Motor |
2 st NOHAB
My III 820hk |
Max hastighet
|
315km/h |
Max flygtid |
6 tim |
Normal
flygsträcka |
840km |
Max flyghöjd |
6000m |
Beväpning
|
ksp 3st 8mm
|
Bomblast |
max 1000 kg |

TP83 Pembroke ersatte B3 |
Junkers Ju 86. Tyskt bombplan som tillverkades av Junkers
Flugzeug und Motorwerke AG och på licens i Sverige av Saab i Trollhättan
med beteckningen B3.
B3 var ett lågvingat bombflygplan tillverkat helt i metall som flög
första gången i november 1934. Serietillverkning inleddes i Tyskland
1936.
B3 förekom i ett flertal versioner i huvudsak beroende på motor och
propellerinstallationen.
De första 40 flygplanen levererades från Tyskland med början 1936, medan
ytterligare 40 flygplan skulle licenstillverkas av Saab. Denna
tillverkning avbröts när 16 flygplan färdigställts.
Flygplanet ansågs då föråldrat bland annat med hänsyn till erfarenheterna från
Spanska Inbördeskriget
Operativ basering
Flottilj |
Tidsperiod |
Funktion |
F1 Hässlö |
1937-1945 |
som bombflygplan |
F3 Malmen |
1940-1942 |
som fjärrspaningsplan |
F11 Nyköping |
1945-1947 |
F17 Kallinge |
1944-1948 |
för fällning av
torpeder/minor |
B18A/B övertog successivt B3:s roller.
Ett stort antal B3 byggdes om till transportflygplan, men behöll
beteckningen B3. Dessa var i tjänst vid ytterligare ett antal förband
till 1958
då de
ersattes av TP83 Pembroke.
Det enda flygplan av typen B3 Junkers Ju 86 som är bevarat till
eftervärlden finns på
Flygvapenmuseum i Linköping
Elsystem: 24V DC med två generatorer
Avionik:
Flygradio:
FR-1.
I versionerna C och D utbytt till
FR-2.
FR-7 installerades i alla flygplan med början 1948.
Radiopejl:
FRP-1 i alla
versioner
Kursstyrningsanläggning
Bombsikte m/36 (Zeiss) för fällning i planflykt
Nya uppgifter för B3
Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för
utbildning av flygnavigatörer i radarteknik. Dessa flygplan var
utrustade med samma radar,
PS-20,
som levererades med J30 Mosquito
och som senare monterades i J33 Venom.
Dessutom var dessa flygplan utrustade med navigeringsradar
PN-53
som 1955 byttes ut mot
PN-50.
Ett antal transportflygplan byggdes om till provbänkar för utprovning av
elektronik.
Ett av dessa flygplan blev som flygande provbänk för FOA, kallad Blondie
och försågs under en tid med
PS-29 radar.
Aktiv störning och identifiering av radarstationer, signalspaning, prov
med remsfällning och navigeringsutrustning var exempel på uppgifter för
Blondie som senare blev en del av 6:e transportgruppen på F8.
Den sista
B3 kasserades 1958.
Skrivet av Stig Hertze |
|
Källor:
- Det Bevingade Verket,
FMV Huvudavd. för flygmateriel
- Svenskt Militärflyg L
Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Flygplan Hans G Andersson, Allt om Hobby 1992
- SAAB Hans G Andersson
Bevingade Ord Förlag 1990
- Svenska Vingar
Widfeldt-Hall Air Historic Research AB
- B3 Junkers Ju86 L Andersson Allt om Hobby 2002
Senast uppdaterad: 2012-08-07
|