Bakgrund.
Efter riksdagsbeslut 1948
att flygflottiljen i Västerås (F1) skulle ombeväpnas från bomb- till
nattjaktsflottilj anskaffades flygplanet
Mosquito
från England. I Sverige fick maskinen beteckningen J30. I
utrustningen ingick siktesradarstationen
PS-20/A (SCR-720) med
navigeringstillsatsen PN-53/A (SCR-729F)
PN-53 var en föregångare till
PN-50, flygvapnets
navigeringssystem under 45 år (1954 - 2000)
Förutom navigeringsfunktionen innehöll denna enhet en
IK-frågefunktion. Denna funktion gav möjlighet att för
övnings-ändamål aktivera en IK-svarstation PI-15/A vars svar
presenterades både på PS-20 och PN-53 indikator.
J30 ubyttes 1953 mot
J33 Venom.
Detta flygplan skulle ha den nya navigeringsradar PN-50/A. Denna
var dock inte leverans-klar utan man flyttade tillfälligt över PN-53/A
till J 33. För att få in materielen i flygplanet monterades IK-stationen
PI-15/A ur vilket inte skapade några större problem eftersom PI-15 och
PN-53 till storlek och utseende var ganska lika.
Navigeringsfunktion
Vid navigering utsändes pulser via en rundstrålande antenn.
Dessa togs emot av en navigeringsfyr Eureka,
som svarade. Svaret togs emot av flygplanets två skilda monterade
antenner och genom att jämföra signalstyrkan mellan antennerna kunde
riktningen till fyren bestämmas.
Vid landning sände stationen ut pulser liksom vid navigering men
mottagande station Babs, tog bara
emot pulser i en smal lob utefter landningsbanans förlängning. Svaret
gavs växelvis i två lober, en till vänster och en till höger om banans
symmetri-linje. Pulserna var av olika längd i de båda loberna vilket
medförde att det gick att avgöra flygplanets läge i förhållande till
landningsbanan.
IK frågefunktion.
Vid igenkänning sändes en
frågepuls ut och om det mottagande flygplanet var ”eget” svarade den med
en förut-bestämd kod.
Tekniska data:
Sändningsfrekvens:
- Vid navigering
och landning 193 MHz
- Igenkänning 183 MHz
Mottagningsfrekvens
för:
- Navigering 196 MHz
- Landning 190,5 MHz
- Igenkänning 183
MHz
Pulseffekt 350 W
Pulslängd 5 µs
Räckviddsområden 16, 80 och 160 km
Källa:
Provisorisk
beskrivning över flygburen radarnavigations-utrustning PN-53/A (1955)
Sammanställt av: K-G
Andersson
Senast
uppdaterad: 2009-06-16
|