Northrop 8A-1 med den raka huven och mindre motorkåpan
Den svenska versionen med upphöjd huv för bättre sikt över den större
motorkåpan
B5 var i tjänst på F4 1940-1944
B5 med skidor från F4
Större bild.
Ett tufft flygplan i sitt rätta element.
Större bild
Data och prestanda B5 |
Längd |
9,70m |
Spännvidd |
14,55m |
Höjd |
3,76m |
Tomvikt |
2 435kg |
Max startvikt |
3 400kg |
Motor |
NOHAB My XXIV 980 hk |
Max hastighet |
330km/h |
Max flyghöjd |
6900m |
Beväpning |
5 x 8 mm ksp
700 kg bomber |
|
Anskaffningen
Enligt 1936 års försvarsbeslut skulle flera bombflygplan anskaffas.
Efter studier i USA
1936 föreslås Northrop 8A-1 till
anskaffning som lätt bombflygplan.
Intresset för Northrop hade väckts i och med att ABA
anskaffade två mycket snabba postflygplan, “Delta” och “Gamma” från
Northrop. Modell 8A-1 var en militär utveckling av dessa.
I flygvapnet fick den typbeteckningen B 5. Ett exemplar av
ursprungsversionen 8A-1beställdes i USA och kontrakt om
licenstillverkning för Flygvapnets behov upprättades.
Den svenska versionen skulle utrustas med en 980 hk Bristol Mercury
XXIV, licensbyggda av Nohab (senare Svenska Flygmotor)
Den 1 april 1938 levererades ett exemplar av 8A-1 från USA. I september
samma år beställdes de första 40 flygplanen från ASJA (senare SAAB) och
1939 ytterligare 24 flygplan.
I april 1940 levererades det första flygplanet och en månad senare
beställde flygvapnet ytterligare 38 plan, denna gång av versionen B5C.
Totalt beställde flygvapnet 102 stycken B5 av alla varianter
Tillverkning vid Saab
Med hjälp av det inköpta exemplaret och licensunderlaget, kunde, det
något senare bildade, Svenska Aeroplan AB, SAAB börja lägga grunden till
en nödvändig erfarenhetsuppbyggnad för produktion av lättmetallflygplan
i skalkonstruktion. Sådan kompetens var nödvändig för att egen
utveckling av flygplan senare skulle vara möjlig.
Erfarenheterna från licenstillverkningen av flygplan B5 blev det första
steget i denna svenska kompetensuppbyggnad. Dessutom kompletterades
denna, genom den samtidiga
licenstillverkningen av bland annat vingen till skolflygplan SK14 och
sammansättning av bombflygplan B3.
Svenska anpassningar
Den licenstillverkade B5:an med den nya motorn Mercury XXIV från NOHAB
installerad krävde en större motorkåpa. Detta innebar att förarhuven
måste höjas med en “bula”, för att förbättra sikten
Därtill kom byten till inhemsk utrustning bl a Flygradio FR-2 som
tillverkades av AEG Sverige, liksom att skidställ utvecklades för
användning under vinterperioden.
Senare tillkom en bombgaffel under kroppen för att möjliggöra
störtbombfällning med säker frigång från propellern
för 500kg bomber.
Erfarenheter.
B5 ansågs som ett fältmässigt och robust flygplan, även om det inte var helt
modernt när det kom i tjänst. Önskemål om ett störtbombplan framkom som
ett resultat av erfarenheterna från flygkriget under andra världskrigets
inledning och användningen av det tyska störtbombplanet Ju87 Stuka.
B5 var inte godkänd av Northrop för denna taktik, men efter ingående
svenska beräkningar tilläts dock flygplanet för störtbombfällning, med
vissa föreskrivna förutsättningar.
B5 blev med denna bombfällningsmetod ett mycket effektivt flygplan, med
förvånansvärt goda träffresultat, trots att bombsiktet enbart bestod av
siktlinjer - målade på huven - för aktuella dykvinklar.
Operativ basering
F4 1940-1944
F6 1941-1944
Avvecklingen
Flygvapnet använde B5 som störtbombare fram till 1942 då
leveranserna av B17
började. Därefter modifierades B5 av SAAB till instrument- skol- och
målbogseringsflygplan.
Slutlig avveckling 1950.
Elsystem: 24V DC
Avionik
Flygradio
FR-2
Flygradiopejl
FRP-2
eller FRP-2a
Källor
- Det Bevingade Verket, FMV Huvudavd. för flygmateriel
- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Flygplan L Andersson, Allt om Hobby 1990
- Svenska Vingar Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 1999
- B5 Störtbombepoken Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 2000
|