
Me 262 världens första operativa jetflygplan
bild USAF
Större bild

Turbojetmotor RM1
D.H. Goblin 2

J28A
Större bild

A28B med raketställ
Större bild

J28B med fälltankar
Större bild

A28B med raketställ
Större bild

Flyguppvisning 2007 UK
Större bild
Data prestanda |
Motor/effekt |
RM 1A 1500 kp |
Spännvidd |
11,59 m |
Längd |
6,37m |
Höjd |
1,88 m |
Startvikt tom |
3090 kg |
Max startvikt |
5670 kg m FT |
Bränsle |
1498 liter |
Fälltankar FT |
2x454 liter |
Max fart |
900 km/h |
Marsch fart |
690 km/h u FT |
Max höjd |
12650 m |
Stigtid 8km
Med FT |
10,1 min
14,6 min |
Beväpning |
Kanoner
Attackraketer
Sikte |
4x20 mm
8 st
Ferranti Mk 5D |

J28C D.H.115 Mk 55
Större bild

J28C från F14
Större bild

J28C under klargöring
Större bild
|
Bakgrund till
jetepoken
Under andra världskriget kom historiens första turbojetmotorer
till användning i flygplan. Tyskland och Storbritannien hade parallella
utvecklingslinjer, båda experimenterade med axial- och
radialkompressorer i sina försök att uppnå förbättrade vikt- storlek- dragkraftförhållanden
och inte minst lägre bränsleförbrukning
Dessa jetmotorer användes i flygplan som gjorde framträdande insatser
under slutet av andra världskriget. Mest utmärkte sig det tyska
jaktflygplanet Messerschmitt Me262, som var försedd med två
turbojetmotorer med axialkompressor.
Me262 blev operativa under andra halvåret 1944 med egenskaper, som
överraskade de allierade med en hastighet på 7000m höjd av 970km/h
(M=0,76) och med en stighastighet överstigande 20 m/s.
Samtida flygplan på den allierade sidan var den brittiska Gloster Meteor
Mk3, försedd med två turbojetmotorer med radialkompressorer, operativa i
december 1944. Max-hastigheten var 670km/h på 3000m höjd.
Stighastigheten var 20m/s.
Förutom jetmotorer var Me262 ett resultat av betydande tysk forskning
inom aerodynamiken. En teoretisk kunskapsbas hade målmedvetet byggts upp
avseende flyghastigheter som närmade sig ljudvallen, Mach 0,6-0,9.
Me262 hade därför något bakåtsvepta vingar för att anpassa tyngdpunkten,
detta gav utökad kunskap om pilformade vingars egenskaper.
Denna kunskap kom snabbt att spridas till de allierade under 1945 och
fick ett omedelbar inflytande på pågående flygplanprojekt, till exempel Sabre F86 och B47 Stratojet.
Även Sverige och Saab
fick tillgång till denna information.
de Havilland Vampire, historien
Arbetet med de Havilland Vampire påbörjades i maj
1942 och D.H.100 testflögs under september 1943.
Utvecklingen var ett internt de Havilland projekt under namnet ”spider
crab” och byggt kring en motor med radialkompressor av egen tillverkning
D.E. Goblin 2. Vingkonstruktionen var konventionell, de tyska
kunskaperna
om fördelen med pilformade vingar var då okända av de allierade.
Flygplankonstruktionen var baserad på samma teknik med komposit-
trä/metall som de Havillands framgångsrika Mosquito.
de Havilland fabrikerna hade under 1944 höga krav på sig att producera
propellerplan till RAF, speciellt den mångsidiga Mosquito, som
efterfrågades i ständigt högre antal.
Produktionsversionen av Vampire flög av bl.a. denna anledning först i
april 1945, för sent för användning under andra världskriget .
Vampire var ett sällsynt mångsidigt flygplan och kom att vara det
flygplan som gjorde saker först och satte många rekord. När
konstruktionen förbättrades var det ofta Goblinmotorn som
uppgraderades.
3268 exemplar av Vampire i 15 versioner tillverkades, varav en fjärdedel under
licens i andra länder. 31 länders flygvapen flög Vampire.
Situationen i Sverige medio 1945
Flygförvaltningen följde noga utvecklingen på kontinenten och
redan under 1944 var det uppenbart att propellerepoken var
till ända.
I början av 1945 initierade flygförvaltningen ett projekt för att
fastställa hur man snabbt kunde förse J21A med jetmotor. Resultatet
skulle säkert låta vänta på sig flera år.
På hösten 1945 startade ett projekt JxR och som resulterade i SAAB
J29 Tunnan, som i bästa fall skulle kunna tillföras förband under 1949.
Moderna propellerjaktplan hade just tillförts flygvapnet genom J26
Mustang.
För att överbrygga tiden mellan Mustangerna och fram till dess att J21R
och J29 var operativa och dessutom möjliggöra tidig utbildning av
piloter och anpassning av den tekniska organisationen till jetåldern,
måste
ett importerat flygplan övervägas..
J28A D.E.Havilland Vampire F Mk 1
Valet föll på Vampire som just börjat levereras till RAF.
l början på 1946 beställdes 70 de Havilland Vampire F Mk 1 med
svensk beteckning J28A.
Dessa levererades under perioden juni 1946 till augusti 1947.
Sverige blev därmed bland de första flygvapnen i världen som tidigt flög
Vampire parallellt med RAF.
Den första versionen J28A,
med Goblin 2 motorn RM1, användes i huvudsak för erfarenhetsuppbyggnad
och inskolning av flygförare.
J28A avvecklades under 1956.
Parallellt med denna upphandling förhandlade flygförvaltningen till sig
rätten för svensk licenstillverkning av jetmotorn D.H. Goblin 3 som
ingick i J28B/C, med svensk benämning RM1A (ReaMotor 1).
Detta var ett betydelsefullt avtal som tillförsäkrade en långsiktig
kompetensöverföring från de Havilland Engine Company till Sverige
och Flygmotor i Trollhättan.
I förlängningen innebar detta och andra licensavtal, att de inhemska
jetmotorprojekten vid STAL och Flygmotor senare avvecklades.
J28A Basering
Flottilj |
Avlöste |
Operativ
period |
Ersattes
av |
F13 |
J22 |
1946-1952 |
J29A |
F3 |
J22 |
1951-1955 |
J29A |
F20 |
J26 |
1952-1955 |
J29A |
Avvecklades 1956 |
J28B de Havilland Vampire FB
Mk. 50
Erfarenheterna med J28A var så goda att flygvapnet senare köpte
en exportversion av Vampire FB 5 (Fighter Bomber 5)
Exportbenämning Mk 50, kallad Vampire Mk
50, svensk beteckning J28B alternativt A28B. A28B var attackversionen med speciella raketställ och tilldelades enbart till F14.
Denna version hade starkare motor, RM1A som tillverkades av SFA och
levererades till England för installation i flygplanen. Dessutom hade Mk
50 större bränslekapacitet och kunde ta yttre last. Leveranserna
fortsatte fram till 1952 då hade totalt 310 J28B levererats.
J28B Basering
Flottilj |
Avlöste |
Operativ
period |
Ersattes
av |
F8 |
J22 |
1949-1952 |
J29B |
4.div |
|
-1965 |
|
F9 |
J21A |
1949-1955 |
J29B |
F18 |
J22 |
1950-1955 |
J34 |
F10 |
J21R |
1951-1955 |
J29 |
F4 |
J26 |
1952-1956 |
J29 |
F15 |
J21A |
1952-1956 |
J29 |
F14 |
B18 |
1953-1957 |
A32A |
F11 |
S31 |
1953-1955 |
J29C |
F21 |
|
1953 |
|
Avvecklades 1965 |
J28C de Havilland 115 Mk 55
Den tvåsitsiga versionen 1952 påbörjades leveranser av 30 tvåsitsiga D.H.115 Mk 55. Dessa
fick beteckningen J28C och kom inledningsvis att användas på de
flottiljer som hade J28B. Under 1954 lät man på försök två elevomgångar
från flygskolan på F 5 Ljungbyhed genomföra en del av sin grundläggande
flygutbildning på J28C parallellt med flygning med SK16 i skede 2.
Resultatet blev framgångsrikt och J28C ersatte SK16 helt som
skolflygplan typ 2. Ytterligare 15 J28C beställdes med modifierad huv och betecknades
J28C-2. Dessutom byggdes 12 J28B om till J28C. Dessa betecknades J28C-3,
dock helt identiska med J28C-2.
Avveckling FPL 28 avvecklades helt 1968
Elsystem: 24V DC
Avionik:
J28A:
Flygradio FR-8/4
Reflexsikte Mk5D
J28B:
Flygradio FR-8/4
ersatt 1951med FR-8/8
IK-15
Reflexsikte Mk5E
J28C:
2 st
Flygradio
FR-8/8
Reflexsikte Mk5E
Sammanställt av Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2021-03-10
|