
Reflexsikte M/42A
i J22

M/42A Detaljbild Större bild

Sikte 4E Ferranti
Större bild

Siktbilden
projicerad på siktglaset.
Genom att reglera ruteresscirkeln med vridhandtaget till att
motsvara målets spännvidd bestämde föraren skjutavstånd och
framförhållning

K-14 i J26
Mustang
Större bild
|
Reflexsikten en tillbakablick
Det första svenska jaktflygplanet med reflexsikte var J8 Gladiator
som var i tjänst åren 1937-42.
Fördelen med reflexsikte, jämfört med de tidigare mekaniska siktena, var
att skytten kunde röra ögat inom ett område som motsvarade
utgångsöppningen i siktet (ca 50 mm) utan att råka ut för parallaxfel.
Reflexsiktets hade en fast siktbild som bildades av ljuset från en
lampa, som passerade en linstub med spalt så att spaltens profil
avspeglades som en lysande ring med en vertikal och en horisontell
diameter.
Reflexsikten med endast fast siktbild fanns i jaktflygplanen J9,
J11, J20 och J22. Alla dessa var dessutom försedda med
mekaniska reservsikten
i händelse av att lampan i reflexsiktet gick sönder!
De första Gyrosiktena
De första Gyrosiktena MkI testades i Storbritannien 1939. Den första
versionen med flera begränsningar användes operativt från våren 1941.
Ett förbättrat sikte, MkII levererades av Ferranti i slutet av 1943 och
var det tekniska genombrottet.
Jämförlig utveckling i Tyskland kom igång först under 1943.
Utvecklingen av gyrosikten bedrevs under andra världskriget, gemensamt
av Storbritannien och USA sedan kunskapen överförts till USA. Ledande
företag var Ferranti med siktet MkII och Sperry i USA med motsvarande
konstruktion K14/Mk23.
Gyroreflexsikten
innebar ett
stort framsteg för skytten. Efter viss inställning av föraren var
siktet helt automatiskt och utförde det beräkningsarbete, som skytten
tidigare fått utföra.
Föraren hade nu endast att, i en
jaktkurva, med siktpricken följa målet och med vridhandtaget hålla
rätt avståndsinställning.
Den svenska
utvecklingen
De första
gyroreflexsiktena kom till Sverige med J26 Mustang under våren 1945.
Därefter har alla krigsflygplan fram till A32A, utrustats med dessa
sikten i varierande utförande och med viss tilläggsutrustning.
Höjdkorrektör som kompenserar för luftens täthet, nödvändig vid
skjutning på hög höjd, infördes med J29F.
Ballistikenheten kompenserar för olika ammunitionstyper infördes
med A32A
Integrering med Radaravståndsmätare PE-46 infördes i J34 Hunter.
Integrering med bombsikte BT-9C infördes med A32A
Reflexsikten
baserade på gyroprincipen utgjorde i senare jaktflygplan grunden för
dag- och mörkersikten eller komplement till allväderssikten vars
målinmätning utfördes med IR sensorer och/eller siktesradar
Skrivet av: Stig
Hertze och Göran Hawée
Källor:
Det bevingade verket FMV 50 år
Beskrivning Reflexsikte M/42 (A, B)
Beskrivning Gyro Gun Sight Mk 4E 1950
Beskrivning Reflexsikte 4E Flygvapnet 1952
Beskrivning Reflexsikte 5/32
Beskrivningar Sikte S-6A,B, Sikte S-7A,B.
Tillämpliga
Tekniska Order TOMT
Senast uppdaterad: 2020-01-27 |