
Prototypen till J32B Jaktlansen
Större bild

Lansen sport från F1
Större
bild
Data och prestanda |
Motor
Dragkraft
med EBK |
RM 6A
4880kp
6500 |
Spännvidd |
13,00 m |
Längd |
14.94 m |
Höjd |
4,95 m |
Tomvikt |
8077 kg |
Startvikt med
2500l bränsle |
11194 kg utan
yttre beväpning |
Bränsle int. |
3500 liter |
Bränsle ext. |
600 liter |
Max fart |
1125km/h (0,91) |
Marsch fart |
850km/h (M 0,8) |
Landn. fart |
250km/h |
Stighastighet
vid marknivå |
100m/s |
Max höjd |
14 000 m |
Flygsträcka |
ca 2000 km |

Kontroll av C-balk före hängning av
jaktraketkapsel M/57 med 19 st 7,5 cm jaktraketer, F21
(Notera PN-50 antenn på vingen
och
mörkerenheten till siktet under vingen RB24 i bakgrunden)
Större bild |
Allmänt
Flygförvaltningen beställde de första 30 J32B i april 1955
Totalt beställdes 120 flygplan varav 118 levererades till flygvapnet.
Dessa skulle ersätta J33 Venom som
nattjaktflygplan och dessutom utöka flygvapnets allväderskapacitet.
Två år senare i april 1957 flög den första jaktlansen. Leveranser till
flygvapnet skedde under tiden juli 1958 till maj 1960.
J32B skiljer sig från A32A i huvudsak i tre avseenden
-
Ny starkare motor
-
Ny beväpning
-
Ny avionik
Ny motor
Den starkare motorn med 40 % högre effekt medförde
avsevärt förbättrad stighastighet. RM 6A hade dessutom fördelen av att
inte ha samma tendenser till pumpning som RM 5A.
Pumpning innebär att kompressorn inte
orkar hålla emot övertrycket i motorns brännkamrar, utan heta gaser
blåser fel väg, framåt, genom kompressorn. Motorn tappar dragkraft och
kompressorns skovlar kan skadas genom de höga temperaturerna.
Ny beväpning
Fast beväpning med 4 st 30 mm akan med hög eldhastighet 22
skott/s och med 90 skott per kanon. Jaktraketer i två kapslar med 19
stycken 7,5cm jaktraketer användbara för både luft- och markmål.
J32B kunde även förses med attackraketer för attackuppdrag.
Tidigt 1960-tal utrustades J32B med IR-robotar
RB24 Sidewinder.
Ny avionik.
PS-42 innebar ett stort framsteg jämfört med
PS-20
som var radarn i J33 Venom. Förutom spaning medgav PS-42 låsning på
målet, vidare hade flygföraren en egen radarindikator som underlättade
styrningen i anfallets slutfas.
Sikte S-6A utvecklat av Saab med mörkerenhet var integrerad med
PS-42.
Vill du veta mer om
Avioniksystemet i J32B?
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F12 |
J29F |
1958-1969 |
J35F |
F21 |
Ny div |
1961-1969 |
J35D |
F4 |
J29F |
1966-1970 |
J35D |
F1 |
J33 |
1958-1967 |
J35F |
Avveckling J32B avvecklades slutligen 1973 men levde vidare i de
modifierade versionerna J32D och
J32E
Mer
info:
Den operativa användningen framgår av dessa artiklar:
Aktuella
tekniska order i huvudsak TOMT 32-80 serien (medlemskap erfordras)
Skrivet
av: Stig Hertze
Källor:
-
Det bevingade verket FMV Huvudavd flygmateriel 1986
-
Lansen S Stridsberg Allt om hobby 1992
-
Aktuella Tekniska Order MT
Senast uppdaterad: 2023-08-16
|