
J32D från RFN
(Robot Försöksplats Norr)

J32D med vingmål
Större
bild

J32D med luftprovskapslar för radiakflygning
Större bild

Målbogseringsvinsch MBV-2S
Större bild

Mera information om målflygning och mycket annat får du
på
RFN museum
|
Allmänt
Skjutövningar från flygplan kan ske mot flygbogserade mål. Dessa
övningar är främst avsedda att ge förarna den träning som krävs för att
uppnå slagkraftiga och stridsdugliga flygförband.
För att möjliggöra sådana skjutövningar och uppfylla de krav som ställs
på säkerhet, funktion, flyghastigheter, flygförmåga med mera har olika typer
av mål, bogserflygplan och vinschar tagits fram under åren.
För att få snabb information om skjutresultat efter avslutat anfall
utrustades mål och bogserflygplan med träffindikeringssystem. Kraven på
dessa system ökade successivt i fråga om noggrannheten i registrering
och möjlighet till val av olika zonstorlekar, vapentyper mm.
Bogserade mål
De mål som användes var vingmål och pilmål kopplade med
bogserlina till bogserflygplanets vinsch som manövreras från baksits.
Vingmål t ex VM6 användes för målflygning för flygplan utrustade med
gyroreflexsikten.
Pilmål t ex PM7B och senare Del Mar Df 14, svensk version SM-6, användes
för skjutning med moderna siktessystem av IR- och radarrobotar. IR
facklor och Luneburglinser, kunde anpassa dessa mål till avsedd
målsignatur.
Det bogserade målet låg vanligen några hundra meter lägre än måldragaren. Linlängden varierar med övningsslag från 500m till 10km
Installationer för målbogsering i J32D
De J32B som 1973 byggdes om för målbogsering försågs med:
-
Målbogseringsinstallation
-
Målbogseringsvinsch MBV-2S
-
Anti kollisionsljus
-
Spårljusanläggning för optisk inmätning
-
Luftfilterinstallation för hängning av filterkapslar för
mätning av radioaktivt stoft på olika höjder (i vissa J32D och J32B)
-
Laserreflektorpod
Avioniksystemet i J32B kompletterades med följande:
Basering
Målflygdivisionen, MFD på F3 tillfördes 24 J32B i början av
1970-talet som ersättning för J29F. Sex av dessa byggdes om till
målbogserare med beteckningen J32D.
Avveckling
De sista J32D flög på Malmen fram till juni 1998.
Två J32D civilregistrerades av Svensk Flygtjänst och flög på RFN i
Vidsel.
Mera information om:
Antenninstallation J32D och J32E
Målbogseringsinstallationen
Manöver- och kontrollorgan för vinschinstallation
Radioanläggning J32B och D översikt
Radioanläggning J32B och D blockschema
Lastalternativ J32B och D
Film: Målflygdivisionen på Malmen 1967 - 1997 Skrivet av: Stig Hertze
Källor:
Aktuella
Tekniska Order MT
(medlemskap erfordras)
Lansen S Stridsberg; Allt om hobby 1992
FV Beskrivning FPL32 del 2 utgåva 1990
Senast uppdaterad: 2017-01-18
|