
En typ av Bombflygplan, M-4 BISON som
skulle bekämpas med J35B
Större bild.

J35B´(prim).

J35B med JRAK-kapslar och RB24B
Data
Prestanda |
Motor |
RM-6B |
Dragkraft |
4890kp |
Med EBK
66 |
6520kp |
Spännvidd |
9,42m |
Längd |
15,34m |
Höjd |
3,869m |
Tomvikt |
7840kg |
Bränsle
int |
2270 l |
Bränsle
i FT |
530 l |
Startvikt |
9540kg |
Med FT |
10040kg |
Max startvikt: |
Jaktuppdrag |
10257kg |
Attackuppdrag |
10574kg |
Max fart |
M 1.6 |
Startsträcka *) |
1070m/1410m |
Med EBK
*) |
710m/930m |
Landnings
sträcka **) |
1050m (u
skärm) |
Landnings
sträcka **) |
630m (m
skärm) |
*) Utan
FT / max startvikt |
**) Min
bränsle |
Beväpningsalternativ

J35B med JRAK, RB24B och AKAN för jaktuppdrag
Större bild.
J35B med RB24B och AKAN för
jaktuppdrag
Större bild.
J35B med RB24B och AKAN samt FT för
jaktuppdrag
Större bild.
J35B med ARAK, JRAK och AKAN för
attackuppdrag
Större bild.
|
Bakgrund
Kungliga Flygförvaltningen, KFF, beställde som uppföljning till
leveranserna av J35A 73 stycken J35B
vilka skulle vara utrustade med avionik som från början var planerad för
att bl a kunna genomföra direktanfall med ostyrda raketer mot mål i alla
väder och mörker. Flygplanets systemutformning hade beslutats tidigt
under projekteringen på 1950-talet och styrts av samma hotbild som för
J35A, d v s bekämpning av bombflygplan kommande på hög höjd.
Vid tid för serieleveranserna från Saab var dock den planerade avioniken
endast delvis installerad och huvuddelen, bl a den för det taktiska
allvädersuppträdandet saknades helt. Därför betecknades flygplanet
J35B´(prim) vilket skulle informera om att flygplanet inte var
”fullt färdigbyggt”. Flygplanet var ändå beväpnat enligt plan med
automatkanoner, raketer och målsökande robotar vilka kunde inriktas med
ett enkelt reflexsikte, hämtat från J29.
Detta sikte begränsade dock, att
anfall endast kunde ske under dager och
i målets baksektor. J35B´ fyllde trots
detta under 2 år en bra funktion som övningsflygplan vid omskolning av
flygförare vid typinflygning på Draken samt spelade en viktig roll som
krigsflygplan.
Tillverkning och
leveranser
Grundflygplanet J35B var identiskt med J35A med förlängd bakkropp men
hade p g a sin större vikt något längre start- och landningssträcka. Det
flög i provserieutförande första gången 29 november 1959.
J35B´ levererades från Saab under tiden mars 1962 till mars 1963
i 72 exemplar till F16 och F18. Därefter återtog Saab under 1963-1964
alla J35B´, 69 flygplan (tre hade havererat) för komplettering till det
planerade utförandet.
J35B i sitt slutliga serieutförande med komplett avionik flög för
första gången 1962 men utprovningen av siktet och siktesradarn hade
pågått i en A32A sedan 1959. Under
tiden 1964-1965 levererade sedan Saab åter de 69 J35B till flygvapnet
vilka tillfördes F18 för flygning med tre divisioner. Dock fanns ett
överskott av flygplan och 1966 levererades 28 flygplan till F10 för
flygning med en division.
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F16 |
J29A |
1962-1963 |
J35A |
F18 |
J34 |
1962-1974 |
|
F10 |
J29F |
1966-1976 |
J35F1/2 |
Beväpning
Drakens
andra jaktversionen var som J35A beväpnad med två 30 mm automatkanoner
AKAN men med magasin om 100 skott / AKAN. Under vingar och kropp kunde
hängas jaktrobotar av typ RB24B, under kroppen 7.5 cm jaktraketer JRAK i
kapslar och under vingarna 13.5 cm attackraketer ARAK i speciella
balkar. Medfördes bränsle i s k Fälltank FT begränsades möjligheten till
endast vinghängda jaktrobotar RB24B.
Balk S5V och S5H i balkläge 4, en under vardera vingen
tillsammans med en Utskjutningsskena i vardera balk, var avsedda för
RB24B
Balk Y i balkläge 5 under flygkroppen tillsammans med två
Utskjutningsskenor var avsedd för två RB24B.
Balk Y i balkläge 5 under flygkroppen tillsammans med två balkar
J5Y var avsedd för två JRAK (19 st / kapsel).
Balk A5 i balkläge 1, 2 och 3 under vardera vingen var avsedd för
ARAK, antingen enkel eller dubbelhängda.
Sikten för dessa vapen utgjordes av ett kombinerat reflex- och
radarsikte för dager- och mörkerinriktning understött av en siktesradar.
Avionik
J35B
kom avionikmässigt att bli det första kompletta systemflygplan i
Drakenfamiljen, där flygplanets totalfunktion var helt integrerat i
flygplanet och med stridsledningssystem STRIL 60.
Redan 1963 kunde J35B ledas av radarjaktledare, Rjal från STRIL 60 till
utgångsläget för bekämpning av målet i direktanfall.
Detta realiserades genom överföring, via radio av digitala
styrdatameddelanden för omvandling och presentation av styrorder på
indikatorer i flygplanets kabin.
Kompletterande information, se
Avioniksystem J35B
Avveckling.
J35B
var som jaktflygplan i operativ tjänst i flygvapnet under 14 år och
avvecklades under perioden 1974 - 1976. Under 1972 uthyrdes 6 st J35B
med beteckningen Saab 35BS till Finland. Dessa kompletterades med
ytterligare 2 st J35B varefter samtliga sedan köptes.
J35B finns bevarade på olika platser i landet bl a i F18 Kamratförenings
vårdnad vid gamla F18 flygplats i Tullinge, se
www.f18.se.
Skrivet av: Göran Hawée
Senast
uppdaterad: 2010-09-15
Externa länkar:
Tillämpliga
TOMT (Medlemskap krävs)
Källor:
-
Det bevingade
verket FMV Huvudavd flygmateriel 1986
-
Draken, Bo
Widfeldt, Air Historic Research 1995
-
Aktuella
beskrivningar, förarinstruktioner och tekniska order.
-
Dessutom
en mängd personliga anteckningar
|