
En typ
av Bombflygplan, Tu-16 BADGER som skulle bekämpas med J35A
Större bild.

J35A
med FT
Data Prestanda |
Motor |
RM-6B |
Dragkraft |
4890kp |
Med EBK
65/66 |
6520kp |
Spännvidd |
9,42m |
Längd *) |
15,207m/15,34m |
Höjd |
3,869m |
Tomvikt
*) |
7605kg/7717kg |
Bränsle
int |
2270 l
(1727kg) |
Bränsle
i FT |
530 l
(483kg) |
Startvikt *) |
9332kg/9444kg |
Med FT
*) |
9815kg/9927kg |
Max startvikt: |
Jaktuppdrag*) |
10023kg/10135kg |
Attackuppdrag*) |
10349kg/10461kg |
Max fart |
M 1.6 |
Startsträcka *) |
1010m/1040m |
Med EBK
*) |
670m/690m |
Startsträcka: *) |
Max
startvikt |
1310m/1340m |
Med EBK |
870m/890m |
Landningssträcka |
1000m (u
skärm) |
Landningssträcka |
600m (m
skärm) |
*) EBK
65/66 |
|
**) Min
bränsle |
|
Beväpningsalternativ

J35A med RB24B och AKAN för jaktuppdrag
Större bild
J35A med RB24B och AKAN samt FT för jaktuppdrag
Större bild

J35A med ARAK och AKAN samt FT för
attackuppdrag
Större bild
|
Bakgrund
Under andra världskriget utvecklades jaktflyget för att bekämpa
bombflyget, som i huvudsak verkade med insatser mot mål med stor
utbredning som industriområden men även bostadsområden i terroriserande
syfte. Även eskorterande jaktflyg måste kunna bekämpas varför
jaktflygplanen måste ha allsidiga prestanda. De utrustades även för
attackuppdrag om vapen fanns tillgängliga och kunde anpassas till
flygplanen. Jaktflygplanen var därför försedda med kanoner och raketer
och senare även med målsökande robotbeväpning.
Flygvapnets jaktförsvar utvecklades under 1940- och till mitten av
1950-talet med en flora av utifrån anskaffade jaktflygplan som
J26,
J28 och
J33 samt de svensktillverkade
J21, J22
och J29.
Även efterföljarna, den svenska
J32B och engelska
J34
bidrog till denna utveckling samt blev vägledande för att senare
även J35 Draken konstruerades för samma
ändamål.
Hotbilden – Sovjetisk invasion med bombflyg över Östersjön på hög
höjd och med kärnvapen– var högst påtaglig under det kalla krigets
första hälft. Därför var det viktigt att jaktflyget hade
prestanda och beväpning för att kunna nå och bekämpa detta hot.
Parallellt med utvecklingen av J35 Draken pågick vid KFF robotbyrå ett
intensivt utvecklingsarbete på en målsökande robot (RB321), som avsågs
bli den första flygburna jaktroboten för direktanfall, d v s bekämpning
av målet på mötande kurs. Utvecklingsarbetet avbröts dock och som
ersättning anskaffades amerikanska IR- och radarmålsökande jaktrobotar
till Drakenflygplanen vilka kunde börja användas från 1963 respektive
1965.
Som första jaktversion
av Draken tillverkades J35A.
Tillverkning och leveranser
J35A i sitt slutliga serieutförande flög för första gången i
februari 1958. Mellan mars 1960 och december 1961 levererade Saab 82
J35A till flygvapnet som då tillfördes F13, fördelade på 3 divisioner.
De första 59 flygplanen hade EBK-65 och kort bakkropp. Av dessa saknade
de första 32 flygplan radar och sikte. De efterföljande 23 J35A hade
EBK-66 och lång bakkropp. Förutom typinflygning av flygförare påbörjades
även speciell Taktisk Utprovning TU av J35A vid en av divisionerna. 1961
återlevererades 25 J35A ur den första leveransen till Saab för ombyggnad
till SK35C
1963 omfördelades
samtliga J35A till F16 efter införande av en del modifieringar vid Saab.
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F13 |
J29A |
1960-1963 |
J35D |
F16 |
J29A |
1963-1977 |
J35F1 |
Beväpning
J35A var beväpnad med två 30 mm automatkanoner AKAN vilka var
placerade i resp innervinge och försedda med magasin om 90 skott per
AKAN.
Under vingarna och flygkroppen kunde hängas jaktrobotar av typ RB24B
samt 13.5 cm attackraketer ARAK under vingarna i speciella balkar.
Medförde flygplanet extra bränsletank, s k Fälltank FT kunde endast
vinghängda RB24B medföras.
Balk S5V och S5H i balkläge 4, en under vardera vingen var,
tillsammans med en Utskjutningsskena i vardera balk avsedda för RB24B
Balk Y i balkläge 5 centralt under flygkroppen tillsammans med
två Utskjutningsskenor var avsedd för RB24B.
Balk A5 i balkläge 1, 2 och 3, under vardera vingen var avsedd
för ARAK, antingen enkel eller dubbelhängda.
Sikten för dessa vapen utgjordes av ett kombinerat reflexsikte
S-6B för dager- och mörkerinriktning understött av bl a en siktesradar
och en mörkerkamera.
Avionik
J35A avsågs att bli det första systemflygplanet i Drakenfamiljen.
Så blev det inte p g a att flera underleverantörer av delsystem inte
fick fram utvecklade avionikutrustningar i tid före leveransen av
flygplanen från Saab. Alternativa utrustningar, anskaffade från andra
länder fick därför integreras i J35A avioniksystem. Som exempel kom
siktesradarn från CSF i Frankrike samt flyglägesanläggningen från Sperry
och styrautomaten fån Lear i USA.
Kompletterande information, se
Avioniksystem J35A
Avveckling.
J35A var som jaktflygplan operativ i flygvapnet under 18 år och började
avvecklas 1977.
På några platser i Europa finns exemplar av J35A uppställda samt vid FVM
och andra platser i landet.
Skrivet av: Göran Hawée
Senast uppdaterad:
2010-09-15
Externa länkar:
Tillämpliga
TOMT (Medlemskap krävs)
Källor:
-
Det bevingade verket FMV Huvudavd flygmateriel 1986
-
Draken, Bo Widfeldt, Air Historic Research 1995.
-
Aktuella
beskrivningar, förarinstruktioner och tekniska order.
-
Dessutom en mängd
personliga anteckningar.
|