Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!


Aktuell tidsperiod

 

 

S14 Spaningsplan Förbindelseplan

Fieseler Fi 156C Storch                         Notis 2

 

 


S14 på F3
S14 på F3

Större bild



S14 från F11
S14 från F11



Fjällstork i Kiruna

Fjällstork i Kiruna





 

Data och prestanda S14

Motor

Argus AS 10E
240hp

Spännvidd

14,3m

Längd

9,90m

Höjd

3,20m

Tomvikt

985kg

Flygvikt

1320kg

Maxfart

175km/h

Topphöjd

5200m

 


Bakgrund
Det tyska luftfartsministeriet ställde 1935 en förfrågan till flera flygplanstillverkare om ett nytt sambandsplan för Luftwaffe med speciella start- och landningsegenskaper.

Företaget Fieselers prototyp var med stor marginal det mest avancerade STOL-flygplanet, (Short Take Of and Landing). En fast framkantsklaff, så kallad slot  gick längs hela framsidan på vingarna, medan baksidan, inklusive skevrodren, hade en flerdelad klyvklaff. Detta gav planet unika egenskaper.
Vingarna kunde dessutom vikas in mot flygkroppen, för att underlätta transporter. De långa landställsbenen hade en stötdämpare med en slaglängd på hela 450 mm. Detta medgav landning på de mest skiftande underlag.
Under flygning utan belastning på landställsbenen såg flygplanet mycket långbent ut, därför smeknamnet ”Storken”.

Den första prototypen, Fi 156A, flög på våren 1936. Den drevs av motor på 240 hk som gav den en toppfart på enbart 175 km/h. Storken kunde flyga så långsamt som 50 km/h, starta i en lätt motvind på mindre än 45m och landa på 18m.
 

Dessa flygegenskaper utnyttjade de så kallade Fjällstorkarna, som 1944-45 var baserade i Kiruna och bl.a. gjorde stora insatser för att bistå flyktingar som kom över fjällen.

 

Se en 3,5 minuter lång film om Fjällstorkarna

Flygplanet beordrades omedelbart i produktion och det första Fi 156A-flygplanet levererades till Luftwaffe i mitten av 1937. Senare kom Fi 156C som i praktiken var en "flexibel" version av A-modellen. Olika modeller utvecklades under produktionstiden betecknade med C-2, C3, etc.

Sammanlagt tillverkades under åren 1937-1945 omkring 2 900 Fi 156, de flesta C-modeller. De allierade erövrade åtminstone 60 Storchflygplan under kriget och ett av dem kom att bli personligt flygplan för fältmarskalk Montgomery.

Storken unik på flera sätt
En Fieseler Storch var sannolikt det sista flygplanet som sköts ned i en luftstrid på västfronten. Piloten Duanes Francies och hans observatör, löjtnant William Martin, ur den 5:e US Army Division, upptäckte, under spaning efter markmål från sin Piper L-4, en Storch som cirklade under dem.
De två männen öppnade eld med sina Colt.45 pistoler!
Storken singlade till marken och Francies och hans observatör kunde ta två tyskar tillfånga.
Bortsett från att det sannolikt var det sista Luftwaffe planet som förlorades i väst var denna Storch, vad som är känt, också det enda plan som sköts ned med handeldvapen under andra världskriget.

Storken i Sverige
Redan 1938 beställdes två exemplar för utprovning.
Efter dessa prov som eldlednings- och spaningsflygplan beställdes 8 fpl 1939. Sex levererades 1940 och placerades på F3.
1941 beställdes ytterligare 12 plan. Dessa kom att levereras först 1943 med beteckningen S14B
Totalt tillfördes flygvapnet 26 ”Storkar”, bland annat några av de plan som landade i Sydsverige under kriget
Inom flygvapnet användes S14 i huvudsak vid förbindelse- uppdrag. Sådana uppdrag utförs i dag vanligen med helikopter.

Avveckling
S14 avvecklades 1961.

Elsystem: 24 DC

Avionik:

Flygradio FR-2
 

 

Skrivet av: Stig Hertze

Källor:
- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Vingar Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 1999
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156
 

Senast uppdaterad: 2019-02-17