Bakgrund.
Under
början av 50-talet uppstod ett behov av att på ett bättre sätt kunna
utföra flygtrafikledning vid krigsflygplatserna än från de då nyttjade
Tmr-IX bilarna.
Vid
flottiljflygplatserna hade speciella kommandocentraler (KC) uppförts på
kanslibyggnadernas tak från vilka flygtrafikledning utfördes. (Dessa kom
senare att benämnas TWR). Behovet vid krigsflygfälten var stort och det
väckte stor irritation att det inte hade gått att lösa.
Sven-Evert Sörelius då anställd vid KFF radiobyrå berättar:
”Jag
var på en föredragning hos General Bengt Nordenskiöld som under mötet
visade mycket stor irritation över att flygtrafikledningen vid
krigsflygplatserna efter en mycket lång tids utredande ännu inte kunnat
lösas. Jag informerade om att jag i mekano byggt en modell som skulle
kunna lösa behovet. Nordenskiöld beordrade mig att omgående gå och hämta
modellen. Jag hämtade modellen och redogjorde för hur jag tänkt mig den
tekniska lösningen och den operativa funktionen. Vid sittande bord säger
Nordenskiöld ”Så här ska det vara, verkställ”.
Ett antal Tmr-IX bussar
hade friställts med anledning av att radioutrustningarna tagits ut för
fasta installationer. Bussarna var lämpliga att installera radio,
telefon och pejl i och mitt förslag hade en glaskupa på taket för att ge
en biträdande trafikledare fri sikt runt horisonten.”
Utveckling och
leverans
Ett
underlag utarbetades helt enligt S-E Sörelius förslag och utprovning
startar under 1954 varefter en modell beställs av CVA den 10 maj 1955.
Den 7 februari offererar CVA mtrl och installation av kommunikations-
och navigationsutrustning i en prototyp och nio serievagnar till en
total summa av 90 000 kr. Som leveranstid anges att prototypen redan är
levererad, två fordon är klara och att resterande beräknas att levereras
med en KPL var tredje vecka. Beställning läggs den 7 mars 1956.
Uppbyggnad
Kpl-bilen är uppbyggd i en modifierad Tmr-IX-bil och innehåller
telefon-, radio-, pejl- och trafikledarutrustning. Kraftförsörjningen
sker i första hand från nätet och i andra hand
från ett kraftaggregat typ l3A som kan anslutas till bilen och ständigt
följer med denna.
I
Kpl-bilen finns fem expeditionsplatser vilka besätts av trafikledare
(TL), biträdande trafikledare (BITR), vakthavande officer (VO),
luftvärnsofficer (LV) och kartritare (KRIT).
Telefonutrustningen är avsedd att anslutas
till den ledningsslinga som finns runt vissa flygfält.
Telefonförbindelse kan upprätthållas med högre centraler, med olika
delar av den egna flottiljen och med allmänna telefonnätet. Dessutom
finns det manöverledningar för flygfältsbelysning och eventuellt
trafikljus. Lufor kan fås på tråd eller per radio.
Utrustningen är gjord för central- och lokalbatterisystem.
Kommunikationsradion består av fyra Fmr-V-stationer som kan betjänas
från tre olika platser i kommandorummet; TL, BITR och VO. Stationerna är
avsedda för dubbelriktad telefonförbindelse mellan Kpl och flygplan. Två
av mottagarna kan användas som reservmottagare för markradiopejlen Fmrp-7b.
Varje
station har fyra kristallstyrda frekvenser inom området 100-156 MHz. De
fyra frekvenserna benämns kanal Adam, Bertil, Cesar och David
Mottagarutrustningen består av en markradiomottagare (Mrm-6b) och en
rundradiomottagare (2553V) med gemensam antenn och antennförstärkare
(FAT-242). Markradiomottagaren är avsedd för enkelriktad
radioförbindelse mellan Lfc och Kpl om trådförbindelserna inte fungerar
och rundradiomottagaren för mottagning av radiolufor vid avbrott på
trådlufor.
Mottagarantennen är 4 m lång och består av ett vertikalt,
tvådelat aluminiumrör med en diameter av 3 cm. Antennen sitter på det
vänstra fästet framför kupolen på fordonets tak.
Radiopejl Fmrp-7 är avsedd för pejling från marken mot flygplan som
sänder inom frekvensområdet 102,24-147,51 MHz. Pejlanläggningen sköts
helt från fordonet. Mottagaren kan ställas in på 252 kristallstyrda
frekvenser inom frekvensområdet ovan.
Pejlmottagaren är samma typ av
mottagare som finns i Flygradio Fr-12
CVA:s roll
CVA
provinstallerade ett fordon med radio-, telefon- och pejlutrustning
samt var aktiva med utprovningen. När provutrustningen utprovats tog CVA
fram installationsunderlag och installerade ovannämnd utrustning i en
prototyp och nio seriefordon.
CVA var tekniskt underhållsstöd för
KPL-bilarna samt central verkstad för teleutrustningen.
Tekniska data
Fordonet |
|
Chassi Scania-Vabis typ 8116 |
|
Kaross Hägglund & Söner |
|
Motor Scania-Vabis typ 1664 |
|
Radio
VHF |
|
Frekvensområde |
100-156 MHz |
Kanaler |
4 x 4 = 16 |
Kanalavstånd |
180 kHz |
Vågtyp |
A2och A3 |
Modulering |
AM |
Antenn |
Kvartvågs med jordplan |
Mottagare Mrm-6b |
|
Frekvensområden |
200-400 kHz |
|
540-1160 kHz |
|
1160-2500 kHz |
|
2,5-5 MHz |
|
5-10 MHz |
Vågtyp |
A1, A2 och A3 |
Rundradiomottagare 2553V |
|
Våglängdsområden |
AM 2000-690 m |
|
588-185 m |
|
200-67 m |
|
52-18 m |
|
FM 80-100 MHz |
Pejl Fmrp-7 |
|
Frekvensområde |
102,24-147,42 MHz |
Kanalantal |
252 st |
Kanalavstånd |
180 kHz |
Pejlnoggrannhet |
C:a 3 grd |
Pejlmottagare |
Mrm-12p |
Skrivet
av: Arne Larsson AEF
Källor:
Dokument
vid Krigsarkivet och personliga minnen
Senast
uppdaterad: 2018-04-25 |