
Radiostation Tmr-8

LV - KV sändaren AXP-140

Operatörsplats med Mrm-5

Radiomottagare Mrm-5

Pejl Tmrp II |
1934 års sambandsövning
mellan de tre vapenslagen hade visat att Flygvapnets transportabla radio
var omodern, åldrad och inte lämplig för de uppgifter som krävdes.
1936 skrev chefen för
Flygstaben (CFS) ett PM till Kungliga Flygförvaltningen (KFF) med
tekniska krav på anskaffning av en ny mobil radiostation som skulle heta
Tmr-8.
-
Räckvidd för KV skulle
vara 300 km mot flygplan och 400 km mark - mark
-
Transportabilitet med
hastighet på landsväg med 50 km/tim
-
Stationens prestanda
skall diskuteras med användare vid flottiljer, radio- och
bilindustrin m.fl.
-
Samtliga erfarenheter
från FV äldre Tmr skall omsorgsfullt tillvaratagas
Anbud kom in från
AGA-Baltic, SATT och SRA som resulterade i en beställning 1938 till SRA
med en kostnad av 29100 kr per komplett fordon.
Den 24 maj 1940
levererades den första Tmr-8 fordonet med F1 som mottagare. Fram till
och med 1944 hade 31 st. fordon levererats av vilka 3 st. sänts till det
finska vinterkriget
Fordonets kaross var
monterad på ett Volvo 2,5 tons standardchassie efter ”spårvägarnas
normer”. I karossens tak var ett finmaskigt kopparnät inlagt som var
förbundet med fordonets övriga metallmassor samt till ett på sidorna
neddragen gördel av kopparplåt. Detta för att reducera HF-strålningen
från antennen in i fordonet.
Sändaren var en från SRA
tillverkad LV - KV sändare av typ AXP-140 med 1000 W antenneffekt vid
telegrafi utan ton. Det var en mycket hög uteffekt som i vissa fall
kunde ställa till med problem.
I fordonet fanns en
operatörsplats men sändaren kunde även fjärrmanövreras över en dubbel
fälttelefonlinje. För telefoni kunde sändaren moduleras med
kristallmikrofon, fälttelefonapparat eller över fälttelefonlinje. Den
kunde användas för vidareutsändning av telefonmeddelanden över radio
från ledningscentralen eller från förbandschefens tjänsterum.
I fordonet fanns två
radiomottagare som inledningsvis var Hammarlund Mrm-5 och senare den av
SRA tillverkade Mrm-6.
I Tmr-8 ingick en
transportabel pejlutrustning, Tmrp II,
som under transport förvarades i fordonet. Den kunde ställas upp på ett
avstånd av max 2000 m från Tmr-8. Med en manöver- och betjäningsenhet
kunde operatören från pejlplatsen manövrera och betjäna Tmr-8.
Manövreringen inskränkte sig till val mellan en i förväg inställd
kortvågs- och långvågsfrekvens.
När El-sektionen vid
CVV i Västerås, under 1946, fördes över till CVA i Arboga följde även
det centrala verkstadsavtalet med. Radiostation. Tmr-8 blev en av de
stora arbetsuppgifterna vid CVA:s El-sektion med modifieringar,
reparationer och tidsbundet underhåll vid flottiljerna.
Tekniska data
Fordon |
2,5 tons lastbilschassie |
Kaross av bulldogstyp |
Vikt
5600 kg |
Motor 75
- 85 hk |
AXP-140 KV-LV sändare |
Frekvensområde |
LV
300-600 kHz |
|
2500-5000 Kc/s |
Vågtyper |
A1, A2
och A3 |
Uteffekt |
1000 W
vid A1 |
|
250 W
vid A2 och A3 |
Mottagare Mrm-5 (Hammarlund super pro) |
Två mottagare var stativmonterade med två högtalare. |
5 st.
frekvensområden |
10 - 5,0
Mc/s |
|
5,0 -
2,5 Mc/s |
|
2,5 -
1,160 Mc/s |
|
1,160 -
0,54 Mc/s |
|
0,4 -
0,2 Mc/s |
Bandbredd |
Reglerbar mellan 40 dB vid ± 5 kc och 40 dB vid± 13,5 kc |
Antennanläggning
-
En på taket
monterad fällbar stegmast i 4 sektioner, 5 sändarantenner, en
mottagarantenn och ett motviktsnät.
-
Stegmasten är
isolerad från taket och ansluten till sändarens
antenngenomföringsisolator.
-
Stegmasten är en
vertikalantenn.
-
Motviktsnätet
utgörs av 12 gummiisolerade ledningar som i ena änden ansluts till
bilens motviktskontakter och andra änden till i marken neddrivna
jordspett.
-
Mottagarantennen
är fäst i stegmastens översta del och isolerad från denna med ett
antal äggisolatorer.
Den 23/6 1968 meddelar CFV i en skrivelse att Tmr-8 skall tas ur
krigsorganisationen och att ett komplett fordon ska tilldelas
Flygvapenmuseet i Malmslätt. Detta fordon är nu, år 2011, under
renovering vid FHT:s fordonsgrupp i Arboga.
Skrivet av: Arne Larsson
Källor:
Dokument vid Krigsarkivet och Flygvapenmuseum
Senast uppdaterad: 2011-03-15
|