Allmänt
Utvecklingen av Styrdataomvandlare FD 10 startade 1959 vid Standard
Radio & Telefon SRT. Den vidareutvecklades senare något genom
framtagningen av FD-11.
Funktion
Huvudfunktionen för Styrdataomvandlaren FD10 i flygplan
J35B och
J35D var att ta emot den
från markorganisationen STRIL utsända tonsignalen med
styrdatameddelandet från flygplanets radiomottagares LF-utgång. I
styrdataomvandlaren demodulerades signalen till ett digitalt
datameddelande.
Därefter avkändes adressen på de mottagna meddelandena varefter
informationsinnehållet i datameddelandet lagrades digitalt i
styrdataomvandlaren. De utgående signalerna från styrdataomvandlaren
omvandlades till analoga spänningar, för att via flygplanets
”datacentral” presenteras på förarens analoga instrument.
Utsignalerna representerade Skede, Målhöjd, Kommandon, Styrkurs,
Målbäring och Målavstånd.
Den
senare version FD11 hade i huvudsak samma funktioner och var avsedd för
J35F och senare
J35J.
Uppbyggnad
FD
10
FD10,
bestod av fyra
enheter:
FD11
FD11
bestod av tre enheter.
FD-11
skilde sig från FD-10 på följande punkter:
FD-11-s
adresskontakten satt utanpå registerenheten (FD-10-s inuti
registerenheten).
FD-11
hade snävare toleranser på utgående signaler än FD10.
FD-11
hade ytterligare två signaler ut än FD10, Höjdvinkel och Höjdändring.
FD-11 och FD-10 hade samma Minnestid vid signalbortfall som
var 4 sekunder för Kommando och 15 sekunder för övrig information.
FD-11 och FD-10 Program- och Registerenheten hade samma
utformning och satt på samma plats till vänster i flygplanets kabinen.
Kraftenheten satt i flygplanets främre apparatrum.
Vill du
veta mera, klicka här
Skrivet av: Göran Hawée
Referenser: Beskrivning J35B,D F J. SFI J35F del III.
Senast
uppdaterad 2020-03-30
|