

J22
Röd Kalle
Större bild

J22 Blå Petter

Tillverkning under jord på CVA
Större bild
Flygplandata- Prestanda |
Spännvidd |
10,0 m |
Längd |
7,8 m |
Höjd |
2,8 m |
Motor |
P&W STWC3 |
Max fart |
560 km/h - 4300 m |
Marschfart |
410 km/h - 4000 m |
Topphöjd |
9300 m |
Stigförmåga |
6000 m/12 min |
Beväpning |
J22A |
2x7,9 ksp
2x13,2 akan
Reflexsikte m/37 |
J22B |
4x13,2 akan
Reflexsikte m/37 |
|
Bakgrund
Sedan krigsmaterielembargot i USA inleddes i juni 1940 blev
behovet att täcka bristen på ett jaktflygplan med goda prestanda
akut. Saab kunde inte utveckla flera flygplan, då de var upptagna med
Saab17 och
Saab18.
Den enda möjlighet som fanns, för att få fram ett jaktplan
med acceptabla prestanda, var att konstruera och bygga det inom landet.
Utvecklingen
För att utveckla och producera J22 bildade
Flygvapnet en speciell organisation, Flygförvaltningens Flygverkstad
i Stockholm, förkortad till
FFVS.
Projektansvarig blev Bo Lundberg som tidigare bland
annat
varit konstruktör på Götaverkens flygplansavdelning.
På konstruktionen ställdes mycket speciella
tillverkningskrav:
-
Planet skulle använda en Twin Wasp
stjärnmotor
från SFA, samma som SAAB skulle använda till Saab17.
-
I möjligaste mån skulle vid tillverkningen endast material
användas som fanns att få i Sverige.
-
Aluminium fick i princip inte användas eftersom SAAB
behövde allt som kunde produceras i Sverige.
-
För att snabbt uppnå en hög produktionstakt skulle de
flesta detaljer kunna tillverkas av olika underleverantörer inom
landet.
Resultatet blev en radikal konstruktion med ett
stålskelett beklätt med björkfaner. Dessa material samverkade
hållfasthetsmässigt och utgjorde dessutom en mycket lätt konstruktion
med en slät yta.
J22 blev härmed världens snabbaste flygplan, i
förhållande till motorstyrkan.
Den 20 september 1942 flög den första prototypen.
Tillverkningen
För tillverkningen användes mer än 500
underleverantörer som tillverkade ca 12000 av de 17000 detaljerna, som
krävdes.
Efter en mycket kort utvecklingstid, mindre än 3 år, inleddes
serieleveranserna i oktober 1943.
Monteringen var förlagd till hyrda lokaler i Bromma fram till 1 oktober
1945. Då 18 plan återstod att tillverka överfördes tillverkningen till
CVA i Arboga, som levererade de återstående planen mellan november 1945
och juni 1946.
J22 tillverkades i två varianter med något olika
beväpning:
-
J22A med 2 st 7,9 mm ksp och 2 st 13,2 mm automatkanoner.
-
J22B med 4 st 13,2 mm automatkanoner. Under 1944 modifierades 21 J22
Totalt tillverkades 142 J22A och 58 J22B.
Slutresultatet blev att Sverige före krigsslutet 1945 fick närmare 200
toppmoderna och välbeväpnade jaktflygplan, som på ett avgörande sätt
förstärkte vårt luftförsvar, något som gav eko och ingav respekt
utomlands. Spaningsversionen
S22-3 avsedd för fotospaning var modifierade J22 försedda med en i
mellankroppen vertikalmonterad spaningskamera. Ska4 baserades på F3 för
utprovning 1945-1946.
Denna satsning på spaningsversionen var endast temporär och alla S22-3
modifierades åter till ursprungligt utförande.
Operativ Basering 1944-1952 |
J22
Jaktflygplan |
F3 |
Malmen |
1949-1952 |
F8 |
Barkarby |
1945-1950 |
F9 |
Säve |
1943-1946 |
F10 |
Barkåkra |
1945-1950 |
F13 |
Bråvalla |
1944-1947 |
F16 |
Uppsala |
1944-1945 |
F18 |
Tullinge |
1946-1950 |
S22-3 Fotospaningsversion |
F3 |
Malmen |
1944-1947 (utprovning) |
Avveckling
J22 avvecklades slutligen 1952.
Elsystem: 24V DC
Avionik
Flygradio
FR-3
Skrivet av: Stig Hertze |
|
Läs mer: "The Swedish Air Force´s successfull WWII" panic fighter" en reklambroschyr från FFV Aerotech 1995.
Källor:
- FFVS J22
Flyghistorisk Revy Nr 35 Widfeldt, B/SFF
- Det Bevingade Verket, FMV Huvudavd. för flygmateriel
- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Flygplan L Andersson, Allt om Hobby 1990
- Svenska Vingar Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 1999
- SAAB Hans G Andersson Bevingade Ord Förlag 1990
Senast uppdaterad: 2016-12-07
|