Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!


Aktuell tidsperiod
 

 

S31 Spaningsflygplan                           Notis 2

SPITFIRE PR Mk XIX



Supermarine S6B 1931
Supermarine S6B 1931
Större bild

Spitfire PR MK XIX 1944
Spitfire PR MK XIX 1944
Större bild

S31 från F11
S31 från F11
Större bild

Efter avslutat uppdrag -plundring av filmkassetter
Efter avslutat uppdrag -plundring av filmkassetter

 


Större bild

 

S31 Data och prestanda

Spännvidd

11,23 m

Längd

9,96 m

Höjd

3,86 m

Norm flygvikt

4120 kg

Max flygvikt

4550 kg

Max fart

720 km/h

Marschfart

490 km/h

Topphöjd

13000 m

Flygsträcka med extra tankar

2250 km

Trycksatt förarkabin

 


Historien
1931 hade Reginald J. Mitchell konstruerat Supermarine S6B, som den 13 september samma år vann den prestigefyllda Schneider Trophy, som världens snabbaste sjöflygplan. Vid tävlingen som ägde rum söder om Southampton, uppmättes hastigheten till 547 km i timmen.

1934 sökte Royal Air Force efter ett nytt jaktflygplan.
Mitchell bestämde sig för att använda erfarenheterna från S6B och försöka konstruera ett nytt flygplan som skulle leva upp till kraven som RAF ställde
Den första prototypen flög i mars 1936. Flygplanet var byggt i metall med utmärkande aerodynamiska linjer speciellt de ellipsformade vingarna. Motorn var på 1030 hästkrafter,


Redan innan RAF:s prestandatester var slutförda
beställdes 310 Spitfire Mark I, som började levereras under sommaren 1938. Snart tillverkade nästan alla flygplansfabriker i England Spitfire för att leverera de 4000 plan som 1939 var beställda.

Många versioner av Spitfire utvecklades efterhand, bland annat en spaningsversion.
Ett stort språng framåt togs med Mark XIV som fick en mycket större motor, en Rolls-Royce Griffon 65 på 2050 hästkrafter, dubbelt så stark som den första Spitfiremotorn. Totalt tillverkades över 20 000 Spitfire i en mängd versioner.

Fotospaningsversionen PR Mk XIX levererades till RAF från mitten av 1944 till strax efter slutet av andra världskriget.
 

Spitfire i Sverige
Efter andra världskriget var flygvapnet i trängande behov av ett ensitsigt spaningsplan för att ersätta föråldrade spaningsplan vid F11 i Nyköping.
Den planerade spaningsversionen av SAAB 29 Tunnan S29C var fördröjd eftersom jaktversionen prioriterades.

Det kalla kriget hade i ett slag förändrat hotbilden för Sverige. Information om vårt närområde var ytterst betydelsefull och låg till grund för Sveriges politiska och militära agerande.
Som en tillfällig lösning, köptes 1948 50 Spitfire PR Mk XIX från England med svenska beteckningen S31. Därmed var F11 utrustad med det snabbaste propellerplanet i Flygvapnet.

S31 kunde, genom goda dykegenskaper och ett tillåtet Mach-tal på 0,82, ofta undkomma kritiska lägen.

 

S31 blev avgörande för den tidiga utvecklingen av Flygvapnets spaningstaktik.

Kamerautrustningen
Vid installationen av kamerorna i flygplanet kunde typ och antal kombineras på olika sätt - allt efter behov.
Vid fullt utnyttjande av det uppvärmda kamerautrymmet fanns tre alternativ:

·        Två Ska-10 (lodvinkel 5°20) med 25 % övertäckning i bredd

·        Två Ska-12 lod (lodvinkel 8°30) med 15 % övertäckning i bredd samt en Ska-12 sned (lodvinkel 77°)

·        En Ska-10 lod och en Ska-12 lod samt en Ska-12 sned

 

Kamerorna manövrerades var för sig, eller samtidigt vid seriefotografering, från en manöverlåda placerad rakt fram, ovanför instrumentbrädan. Exponeringsintervallen vid seriefotografering var det enda föraren själv kunde styra under flygningen.

Avveckling
S31 avvecklades 1955 och ersattes av S29C som började levereras till förband 1954

Elsystem: 24V DC


Avionik: Flygradio FR-9 ersatt med FR-7 1953

 

 

Skrivet av: Stig Hertze

 


Källor
- S31 Spitfire Axel Carleson, ÖFS specialnummer 1996
- Svenska Vingar Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 1999

- F11 museum

-   Wikipedia Supermarine_Spitfire

- Spaningsflygets omdaning under 50-talet. Lennart  Andersson

 

Senast uppdaterad: 2016-01-13