
Antennenheten PS-03

Apparatenheten PS-03
|
Denna notis är ett redigerat utdrag ur
Flygtekniska Föreningens tidskrift Bevingat Nr 2 2006
Två Ericssonveteraner Ingvar Sundström och Gustav Wennerberg
berättade vid FTF:s Göteborgsavdelnings jubileumsarrangemang den 6/4
2006 om den första svenskutvecklade flygradarn.
Den för sin tid mycket avancerade PS-03 som kom att sitta i J35 Draken.
Ingvar Sundström inledde med att berätta om 50-talet i allmänhet och
året -56 i synnerhet. ”50-talet präglades av en känsla att allt var
möjligt, arbetslösheten var 1.5%och det var stor brist på ingenjörer,
kommunalskatten var 13 %, statliga skatten 10 % och moms fanns inte.
”Svenska försvaret var inriktat mot invasionsförsvar och disponerade 20
% av statsbudgeten.
Det svenska flygvapnet var vid denna tid det fjärde största i världen.
Exempelvis så eskorterade 300 svenska flygplan Drottning Elisabeth II av
England vid hennes stadsbesök.
Utvecklingen av flygburen radar hade under andra världskriget gått
mycket fort. Magnetronen uppfanns i England 1940 vilket innebar att man
kunde utveckla radar med 10 GHz bärfrekvens och därmed kunde få antenner
med hög förstärkning och smal lob även i små flygplan.
Viktigt för flygradarutvecklingen var också 1956 års nobelpris i fysik.
Detta tilldelades tre amerikanska forskare för deras upptäckt av
transistorn. Detta var genombrottet för halvledartekniken - det största
tekniska framsteget i modern tid.
Samma år beställde också KFF (nuvarande FMV) första serien av Saab 35
Draken.
För Ericsson var 1956 också ett minnesvärt år ur ett par andra aspekter.
Radarverksamheten startade i Mölndal. Där kunde man säkerställa
tillgången till kvalificerade civilingenjörer från Chalmers.
En annan orsak var att man ville skilja militär och civil verksamhet
bland annat beroende på spioneri av en Ericssonanställd med rysk
familjeanknytning. Han dömdes till livstidsfängelse.
1956 startade de officiella TV sändningarna och Elvis Presley slog
igenom.
Det var samtidigt ett oroligt år med både Suezkriget och Ungernkrisen.
Flygradarn PS-03
En ny anfallsmetod kom att
gälla för Draken. För detta behövdes en följeradar PS-03, som kom att
utvecklas av Ericsson, en sikteskalkylator som utvecklades av Saab i
Göteborg samt en presentationsutrustning som utvecklades av SRA i
Stockholm. Utvecklingsprojektet av PS-03 gick under namnet AXEL, döpt
efter Axel Emanuel Axelsson, legendarisk KFF anställd.
Principen var en pulsradar med automatisk följning i tre koordinater.
Radarn skulle vara en integrerad del av flygplanets siktessystem.
Antennplattformen var treaxlig och gyrostabiliserad med hydrauliska
motorer.
Gustav Wennerberg berättade sedan initierat och underhållande
om tekniska utmaningar och livet som ingenjör på Ericsson, LM som det då
kallades.
Gustav Wennerbergs uppgift som nyanställd ingenjör var att konstruera
blandaren till PS-03. Som hjälpmedel var det räknesticka som gällde
vilket innebar att det var nödvändigt med många prov i labbet.
”Målet var att ta fram den bästa radarn. MI-divisionen i Mölndal var
i mångt och mycket en ingenjörs dröm, högteknologi, liten tidspress och
inga ekonomiska begränsningar. Under en tid fick vi inte reda på vad
olika komponenter kostade. Detta för att vi inte skulle frestas att ta
ekonomiska hänsyn.”
Egenskaperna hos PS-03 måste självklart testas i sin rätta miljö, det
vill säga i en J35 Draken. Detta var ett stort steg och vägen dit gick
via utprovning i en flyttbar vagn, i ett flygplan av typ Pembroke och
sedan i en A32 Lansen.
Export
Draken exporterades till
Danmark, Finland och Österrike i olikaversioner.
1985 beslutade Österrike om anskaffning av 24 Draken innehållande PS-03.
Leveranser skedde från mitten av 1987 till mitten av 1989. Vid en
officiell ceremoni den 25 november 2005 togs sedan Draken slutligen ur
operativ drift efter totalt 50 år i luften. Eventuellt kommer några av
de österrikiska flygplanen att i fortsättningen flyga som
”övningsmotståndare” inom amerikanska flygvapnet. Ericsson har fått
förfrågan om underhåll av den långlivade radarn PS-03
Redigerat av Stig Hertze
Senast uppdaterad 2018-04 -09
Läs mer
hos AEF:
|