Viggenflygplanen
AJ37, AJ37SH, AJ37
SF och SK37 samt AJS, AJ37SF och AJ37SH hade ett elektrisk
manövrerat farthållningssystem utvecklat av Saab. Konstruktionsmässigt
ingick AFK i motorgruppen men det betraktades alltid som en del
av SA.
AFK uppgift var dels att automatisk hålla en viss fart för
flygplanet och dels en viss anfallsvinkel ALFA. Systemet användes
företrädesvis under landningsfasen för att avlasta piloten.
AFK fick sin fartreferens Vi från Luftdatasystem
LD-4 och ALFA från en Anfallsvinkelgivare ingående i
Högalfavarningssystemet samt viss
stöttning från en Accelerometer och en Tipproderlägesgivare. Dessa
faktorer behandlades i en Elektronikenhet vars utsignal styrde en motor
på gasreglaget och därmed flygmotorns varvtal.
AFK kopplas in genom att gasreglagets reglagebroms fördes ned
varvid en lampa AFK tändes.
AFK arbetsfunktioner
indelades i 3 olika moder.
-
MOD 1, är
verksam när landstället är infällt och ger en reglerad indikerad
fart Vi på 550 Km.
-
MOD 2, är
verksam när landstället är utfällt och ger en jämviktsfart
motsvarande ALFA 12 gr vid lastfaktor 1G.
-
MOD 3, är
verksam när landstället är utfällt och en strömställare ALFA 15,5 gr
är intryckt vilket ger en jämviktsfart motsvarande ALFA 15,5 gr vid
lastfaktor 1G.
Accelerometerinformationen
var verksam i mod 2 och 3 för uppsnabbning av systemet och
Tipproderinformationen var verksam i samtliga moder, också för
uppsnabbning av systemet.
Hela AFK-funktionen övervakades dels av piloten själv, dels av
begränsning i styrningen av gasreglaget och dels av en automatisk
övervakning i Elektronikenheten som då kopplade ur AFK och tände en
lampa AFK FEL på en Varningstablå.
Piloten kunde på grund av observerat fel, manuellt koppla ur AFK genom
att reglagebromsen fördes uppåt varvid lampan AFK slocknade. Han kunde
även koppla ur AFK med en snabburkopplingsknapp på gasreglaget eller
genom att övermanna gasreglaget manuellt. I de båda senare fallen tändes
AFK FEL på en varningstablå..
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2018-04-08.
Källa:
FPL AJ37 Beskrivning del I
|