Allmänt
Alla versioner av
Flygplan 37 var utrustat med samma
bränslemätsystem av kapacitiv typ, vilket innebar att givarna utgjordes
av kondensatorer nedsänkta i bränsletankarna. Kondensatorernas
kapacitans och därmed växelströmsmotstånd ändrade i överensstämmelse med
nivåändringarna i tankarna. Kapacitansändringen orsakades av det
förhållandet att bränslet har ungefär dubbelt så stor
dielektricitetskonstant (täthet) som luft.
Systemet hade till uppgift att mäta och indikera kvarvarande
bränslemängd i flygplanets tankar samt att presentera erforderlig
bränsleåtgång för fullgörande av programmerat uppdrag.
Systemet hade utvecklats och tillverkats av Smith i England
vilka levererat nästan samtliga ingående apparater till flygplanen.
Funktion
Givarna
var indelade i två grupper. Den ena gruppen omfattade givarna i
tank 1, samlingstanken och den andra gruppen givarna i matartankarna. Då
extratanken X-tank inte var hängd eller vid fel på bränsleuppfordringen
från X-tank, så att dennes bränslemängd blev outagbart kopplades
automatiskt en Tomtankssimulator in i stället för X-tankens givare.
Via
elektronikenheten matades givarna med växelspänning 400Hz. Den ström som
härvid flyter genom givarna och som är proportionell mot bränslenivån i
tankarna, avkändes av elektronikenheten, vars utsignal styrde
Bränsleindikatorns mätdel.
Mätsystemet var inställt att visa 100 % i AJ/SK37 och 112
% i JA37 vid fulla ordinarie tankar med en bränsletäthet på 0,76 vid
temperaturen 20 grader. X-tankens mängd presenterades i % av och som
tillägg till inre systemets mängd. Då alla tankar inklusive X-tanken var
fyllda visade Indikatorn 124 % i AJ/SK37 och 136 % i JA37. Om bränslet
hade annan temperatur eller täthet vid tankning visar Indikatorn ett
annat värde.
Då
bränslenivån i samlingstanken sjönk under 24 % i AJ/SSK37 och 22 % i
JA37 kopplas givarna till matartankarna bort, och fortsatt mätning
skedde endast av samlingstankens mängd.
Behovsindikatorns visare, ”slipsen” i Bränsleindikatorn styrdes
från flygplanets Centralkalkylator CK i AJ/SK37 och Centrala Datorn CD i
JA37 och visade i grunden den bränslemängd som inmatats för det aktuella
uppdraget.
Vill du
veta mer?
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-01-27
|