
J35A flygdataindikerande instrument med
DS 1.
Större bild.
|
J35A
blev utrustat med ett analogt datasystem DS-1, vilket utvecklades av det
svenska företaget ARENCO på uppdrag av KFF. Systemet var i funktion
under det taktiska skedet samt vid navigerings- och i landningsskedena
vid ett jaktuppdrag. DS-1 avvek mycket i utförande från de datasystem
som blev installerade i senare J35-versioner, p g a att speciella
indikatorer för höjd, fart och machtal och taktisk styrpresentationer ej
fanns installerade i J35A.
DS-1 funktioner uppfyllde ändå kraven, för att
tillsammans med andra integrerade system,
flygplan J35A på ett bra sätt i
alla väder och mörker kunde flygas och ledas till det utvalda målet,
anfalla detta med optimal vapeninriktning samt återledas och navigera
till och landa på den utvalda hemmabasen.
Samarbetande och abonnerande system var
Navigeringsradar
PN-507
eller senare
PN-595
och Flyglägesinstrument
FLI-23
samt Sikte
S-6B och
Siktesradar
PS-02.
I J35A fungerade äldre mekaniskt uppbyggda standardinstrument som
primära Höjd, Fart och Mach-indikatorer.
Datasystemet var i huvudsak avsett för bearbetning och
sammanställning av höjd-, fart- och avståndsinformationer baserat på
lufttryck från flygplanets pitotrör samt navigeringsradarns
markfyrinmätning. Det nyttjades som höjd- och fartgivare för abonnerande
system, för höjd- och fartberoende omkopplingar samt flygskedesstyrda
växlingar. DS-1 omfattades i huvudsak av en Luftdataenhet LD-1
och en Datacentral DC-1.
LD-1 bestod av ett höjd- och ett fartservo för omvandling av de
statiska (höjd) och totala (fart) lufttrycken till användbara elektriska
signaler för olika beräkningar i DC-1 och S-6B.
DC-1 bestod av två enheter som tog emot informationer från LD-1
och en Marktrycksinställare samt från PN-507/595 och PS-02. Den
bestod av ett avståndsservo, buffertkretsar och en summator för
beräkning av en glidbana samt ett antal flygskedesstyrda reläfunktioner
vilka förmedlade de mottagna informationerna direkt eller efter att de
bearbetats och sammanställts vidare till respektive abonnenter.
Informationen från DC-1 matades till FLI-23 Horisontindikator samt
PN-507/595 Navigeringsindikator.
De flygskedesberoende omkopplingarna styrdes uteslutande från
PN-507/595 Manöverlåda. De påverkade överföringar av olika
avstånds-, riktnings- och sidlägesinformation till Navigeringsindikatorn
samt inkoppling av glidbanefunktionen.
Höjd- och fartgivarna informerade S-6B olika funktionsdelar om
det aktuella flygfallet för korrigering av riktmedlet vid skjutning med
automatkanon AKAN och för skjutgränsberäkningen för
jaktrobot RB24B
Glidbaneberäkningen utfördes vid landning med LD-1 som
höjdgivare och PN-507/595 som avståndsmätare och sidlägesgivare och
presenterade flygplanets höjd- och sidläge relativt en ideell glidbana
mot en sättpunkt på landningsbanan på korsvisaren i FLI-23
Horisontindikator.
Den höjd- och fartberoende omkopplingen inkopplade en
Landställsvarning för att flygföraren inte skulle glömma att fälla ut
landningsstället.
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2017-12-12
Källor: SFI 35A och C Beskrivning och handhavande, J35A och SK35C
Beskrivning.
|