Konstruktion
Grundkonstruktionen är som
Fr-12 med
följande ändringar:
- Kraftmatning 3x200 V 400 Hz.
(Huvudströmförsörjning i fpl35)
- Samtliga LF-kretsar är försedda med
kiseltransistorer
- Frekvensinställningsmekanismen gjordes lättare
- En LF-utgång för ev styrdata infördes
Manövrering
En ny manöverapparat utvecklades med
följande funktioner:
- Till/Från-strömbrytare
- Normal/Reserv-omkopplare
- Volymkontroll för flygförarens hörtelefon
- Sändning Tråd
- Rund/Rikt. (Antennomkoppling)
- Kanalval. 24 förvalda kanaler kan väljas med
en kanalomkopplare. Kanalerna förprogrammeras på en utbytbar
"spade", som stoppas in på manöverapparatens frontpanel
Manöverapparaten för lärare i
Fpl 35C hade
följande funktioner.
- Omkopplare för kommunikation med framsits
- Trådsändningsknapp
- Sändningsknapp
- Volymkontroll för baksits
Prestanda
- Frekvensområde 103-147,05 Mhz.
- 50 kHz kanaldelning.
- Vikter enl FR-12(c:a)
- Modulationstyp TAL/AM
- Uteffekt 5 W
Underhåll
Underhållet utfördes
av förband på A-nivå med hjälp av Teletestbil 35 (Servicebil 405).
Provningsenhet FR med
Testsändare för styrdata användes därvid för kontroll av Fr-13, Fr14
Sändare och Mottagare, Manöverenhet2 Fr-21 och kontroll av FD10, alt
FD11 och Signalanalysatorn (REF FHT Flygvapnets Styrdatasystem).
På förbandets flygvst
(avd 6) användes Provbänk FR/FD för prestandamätning och felsökning av
resp utbytesenhet varvid felaktig modul/komponent kunde bytas.
Centralt underhåll
utfördes av cv/CVA i Arboga.
Källor:
FV Beskrivning Fr-13
Civing Ingemar Pellbäck fd Utvecklingschef på AGA, BAAB och Celsius
Aerotronics
Sammanställt av Lars V Larsson AEF Senast uppdaterad
2017-12-11
|