Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!

 

 

Flygradio FR-16

M3955- 016010,  AGA N393865

 

FR-16 Sändtagare

 

FR-16 utan kåpa

 

FR-16, kanalenhet utdragen

 


Kanalenhet FR-16

 


Mottagarmodul FR-16

Allmänt

FR-16 ingick som reservradio tillsammans med FR-17 och Frm-15 systemet i FPL35F (och i 35E dock utan Frm-15).

FR-16 var placerad i vänster panel i kabinen.

 

FR-16 tillverkades även för markbruk och när FR-17, FR-16 och Frm-15 ersattes med FR-21-systemet i flygplanen överfördes FR-16 till marksidans FYL-kommunikationssystem.

 

Tillverkningen skedde i AGA:s fabrik i Gävle under åren

1965 -1970.

Antal tillverkade enheter var ca 350 st.

 

Konstruktion

FR-16 var den första heltransistoriserade flygradion i Sverige och tillverkades i två varianter, FR-16E och FR-16F.

 

FR-16F var en uppdaterad version med modernare komponenter och vissa förbättrade prestanda.

Konstruktionen var mycket kompakt och bestod av Sändarenhet med strömförsörjningsenhet, mottagare,

kontaktenhet och kanalenheter.

Kanalenheterna, 5st innehöll mottagarens lokaloscillator, sändaroscillator och vissa filterkretsar .

Vid byte av frekvens i respektive kanalenhet måste alltså 2 kristaller bytas ut och kanalenheten trimmas om.

 

Mottagarmodulerna bestod av igenlödda aluminiumburkar vari komponenterna var ingjutna i silikon.

Anslutningarna bestod av rörsocklar.

 

Prestanda

  • Frekvensområde 103 - 156 MHz
  • Kanalavstånd 50 kHz
  • Modulering AM
  • Uteffekt 2W

 

  • Strömförsörjning +28V
  • Strömförbrukning ca 1,5 A
  • Vikt ca 3 kg.

 

 

Källor: FV Beskrivning FR-16

Civing Ingemar Pellbäck fd Utvecklingschef på AGA, BAAB och Celsius Aerotronics


Sammanställt av Lars V Larsson, AEF.

Senast uppdaterad 2020-03-26/GSg.