Allmänt
FR-16 ingick som reservradio tillsammans med
FR-17
och Frm-15 systemet i FPL35F (och i 35E dock utan Frm-15).
FR-16 var placerad i vänster panel i kabinen.
FR-16 tillverkades
även för markbruk och när FR-17, FR-16 och Frm-15 ersattes med FR-21-systemet i flygplanen överfördes FR-16 till marksidans FYL-kommunikationssystem.
Tillverkningen skedde
i AGA:s fabrik i Gävle under åren
1965 -1970.
Antal tillverkade
enheter var ca 350 st.
Konstruktion
FR-16 var den första heltransistoriserade
flygradion i Sverige och tillverkades i två varianter, FR-16E och
FR-16F.
FR-16F var en
uppdaterad version med modernare komponenter och vissa förbättrade
prestanda.
Konstruktionen var
mycket kompakt och bestod av Sändarenhet med strömförsörjningsenhet,
mottagare,
kontaktenhet och
kanalenheter.
Kanalenheterna, 5st
innehöll mottagarens lokaloscillator, sändaroscillator och vissa
filterkretsar .
Vid byte av frekvens i
respektive kanalenhet måste alltså 2 kristaller bytas ut och kanalenheten
trimmas om.
Mottagarmodulerna bestod av igenlödda
aluminiumburkar vari komponenterna var ingjutna i silikon.
Anslutningarna bestod
av rörsocklar.
Prestanda
- Frekvensområde 103 - 156 MHz
- Kanalavstånd 50 kHz
- Modulering AM
- Uteffekt 2W
- Strömförsörjning +28V
- Strömförbrukning ca 1,5 A
- Vikt ca 3 kg.
Källor: FV Beskrivning FR-16
Civing Ingemar Pellbäck fd Utvecklingschef på
AGA, BAAB och Celsius Aerotronics
Sammanställt av Lars V Larsson, AEF.
Senast uppdaterad 2020-03-26/GSg.
|